Charles Explorer logo
🇬🇧

English Grammar: Syntax

Class at Faculty of Arts |
AAA130187

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Témata přednášek a seminářů:1. Úvod do syntaxe (věta a fráze, vztahy predikace, komplementace, modifikace). Intenční větné typy: věty oznamovací a tázací (vztah větného typu a funkce).2. Intenční větné typy: věty rozkazovací a přací.3. Slovesná valence, větné vzorce v angličtině.4. Anglické protějšky českých vět jednočlenných slovesných, neslovesné věty v angličtině a v češtině.5. Větné členy a jejich sémantické role: podmět. Shoda podmětu s přísudkem.6. Syntax a sémantika předmětových doplnění (předmět přímý, nepřímý, předložkový).7. Příslovečné určení: adjunkty, disjunkty a konjunkty.8. Rozvíjející větné členy (přívlastek, přístavek, doplněk).9. Souvětí souřadné a podřadné. Klasifikace vedlejších vět.10. Vedlejší věty obsahové: věty oznamovací.11. Vedlejší věty obsahové: věty tázací a rozkazovací.12. Vedlejší věty vztažné (substantivní a adjektivní).13. Vedlejší věty příslovečné.

Annotation

The course focuses on basic syntactic concepts and structures. After a general introduction to the study of syntax (definition of a sentence as the basic unit of this level, relations of predication, complementation, modification), attention is paid to the description of a simple sentence in terms of correspondence between the sentence type and its discourse function, constitutive and facultative clause elements and their semantic roles (syntactic and semantic patterns), the realization of sentence elements. The multiple sentence is presented with emphasis on the major types of subordinate clauses. Treatment of the complex sentence pays attention to semantic structure, including temporal relations.

While the lecture introduces the theoretical background of the syntactic phenomena discussed with regard to differences in English and Czech grammars, the aim of the seminars is to deepen and practise the knowledge in the field and provide students with space for independent work (with recommended literature on individual topics). During the whole semester, students collect material for the final seminar work - an independent analysis and description of simple and multiple sentences.