1. Global Language - why English? Models of spread of English; Defining key terminology. Terminological muddle (WE, WEs, EIL, EGL, ELF, Euro English, etc.); from the 1st to the 4th diaspora
2. Standard English. What English? Whose English? The question of the ownership of English; The English Today Debate.
3. ‘Native’ / NESTs or ‘non-native’ teachers / non-NESTs? Exonormative vs. endonormative model
4. Linguistic, cultural and pedagogical imperialism
5. Culturism, Otherness, Cultural continuity / Position 2, Intercultural competence / the fifth skill; Literary creativity in World Englishes
6. Simplified Englishes; ELF misconceptions; Conceptualizing ELF, Lingua Franca(s)
7. ELF & phonology, LFC; attitudes to accents; correctness; intelligibility; Czenglish
8. ELF & morphology, syntax, lexis, pragmatics; Corpus-based ELF research
9. ELF & ‘ mistakes’; Nativespeakerism, Interlanguage, Learner English, Fossilization
10. ELF & ELT (Paradigm shift; New methods or no methods?; global textbooks; new standard(s); new goals; polymodel approach; innovative teacher training and more)
World Englishes. English as a Lingua Franca. je koncipován jako úvodní kurz do problematiky World Englishes a do současného výzkumu zaměřeného na ELF (English as a Lingua Franca).
Kurz poskytne účastníkům základní terminologický přehled a zaměří se na aktuální aplikovaně lingvistická témata spojená s měnícím se oborem ELT (English Language Teaching). Kurz je navržen pro studenty magisterského studia, kteří již absolvovali kurz praktického jazyka, či případně navštěvovali kurzy didaktické propedeutiky.
Předchozí teoretické a praktické zkušenosti s výukou angličtiny jako cizího jazyka (Teaching English as a Foreign Language) jsou vítány, ale nejsou podmínkou. Účastníci kurzu si procvičí své prezentační dovednosti a budou vedeni ke kritickému přístupu k aplikovaně lingvistickým pojmům a principům. Část kurzu bude probíhat online.