Charles Explorer logo
🇨🇿

Anglická historická lingvistika A

Předmět na Filozofická fakulta |
AAA500116

Sylabus

PROGRAMME:  Week 1 

Sound Change 0 (Sound change; Bybee 15–48) 

Sound Change 1 (Sound change and phonological change in a wider perspective; Bybee 49–74) 

Week 2 

Presentation: Kiparsky, P. (2003). The Phonological Basis of Sound Change. In The Handbook of Historical Linguistics (eds B.D. Joseph and R.D. Janda), pp. 311–342. https://doi.org/10.1002/9780470756393.ch6

Week 3 

Sound change 2 (The interaction of sound change with grammar; Bybee 75–92)

Respondent:

Presentation: Kiparsky, P. (2003). The Phonological Basis of Sound Change. In The Handbook of Historical Linguistics (eds B.D. Joseph and R.D. Janda), pp. 311–342. https://doi.org/10.1002/9780470756393.ch6 - CONTINUED

Week 4 

Analogical Change (Bybee 93–114)

Respondent:

Presentation: Hock, H.H. (2003). Analogical Change. In The Handbook of Historical Linguistics (eds B.D. Joseph and R.D. Janda), pp. 441–460. https://doi.org/10.1002/9780470756393.ch11

Test 1

Week 5 

Natural morphology (Natural Morphology, Bauer 253–267)

Respondent:

Presentation: Dressler, W.U. (2003). Naturalness and Morphological Change. In The Handbook of Historical Linguistics (eds B.D. Joseph and R.D. Janda), pp. 461–471. https://doi.org/10.1002/9780470756393.ch12

Week 6 

Grammaticalisation 1 (Grammaticalisation: processes and mechanisms; Bybee 117–138)

Respondent:

Presentation: Heine, Bernd. 2002. “On the role of context in grammaticalization”. In Ilse Wischer & Gabriele Diewald (eds.), New reflections on grammaticalization, pp. 83–101. Amsterdam: John Benjamins.

Week 7 

Grammaticalisation 2 (Common paths of grammaticalisation; Bybee 139–160)

Respondent:

Presentation: Nykiel, J. (2018), “Onmang Þæt – Incipient Grammaticalisation in Old and Middle English”. Transactions of Philological Society, 116: 574-593. https://doi.org/10.1111/1467-968X.12140

Week 8 

Syntactic change (Syntactic change: the development and change of constructions; Bybee 161–187)

Respondent:

Presentation: Pintzuk, S. (2003). Variationist Approaches to Syntactic Change. In The Handbook of Historical Linguistics (eds B.D. Joseph and R.D. Janda), pp. 509–528. https://doi.org/10.1002/9780470756393.ch15

Test 2

Week 9 

No class.

Week 10 

Semantic and lexical change (Lexical change: how languages get new words and how words change their meaning; Bybee 188–208)

Respondent:

Presentation: Sylvester, Louise. "Naming and avoiding naming objects of terror: A case study". Placing Middle English in Context, edited by Irma Taavitsainen, Terttu Nevalainen, Päivi Pahta and Matti Rissanen, Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 2011, pp. 277-292. https://doi.org/10.1515/9783110869514.277

Week 11 

Language contact (McMahon 200–224)

Respondent:

Presentation: Thomason, S.G. (2003). “Contact as a Source of Language Change”. In The Handbook of Historical Linguistics (eds B.D. Joseph and R.D. Janda), pp. 687–712. https://doi.org/10.1002/9780470756393.ch23

Test 3

Week 12 

Pidgins and creoles (McMahon, 253–283)

Respondent:

Presentation: None

Week 13 

Sources of language change (Sources of language change: internal and external factors; Bybee 237–264)

Respondent:

Presentation: None

Test 4  

Anotace

Kurz je koncipován jako možné pokračování předmětu Dějiny anglického jazyka (přednáška a seminář v bakalářském studio).

Smyslem semináře je prohloubit znalost jednak funkcí a forem historické angličtiny, jednak principů jazykové změny, a to za pomoci prezentací relevantních lingvistické literatury, textových analýz a cvičení se zaměřením na témata slovotvorná, syntaktická, lexikálně-sémantická a sociolingvistická.

Prerekvizity:

Dějiny anglického jazyka I, II základní znalost češtiny, staré a střední angličtiny

Pozn. Kurzy “Anglická historická lingvistika A” a “Anglická historická lingvistika B” jsou metodologicky i tematicky provázány (jeden se zaměřuje na strukturní, druhý na sociolingvistické aspekty jazykové změny v dějinách angličtiny), ale ani jeden nepředstavuje prerekvizitu pro druhý.