Syllabus for the online format of the course in winter term 2020/21
\r\nSeminar 1 – Introductory seminar (to teach or not to teach grammar, what is grammar teaching, what grammar teachers do and wtaht they ought to know, grammar in curricular documents, what grammar to teach)
Seminar 2 – Acquisition of grammar; textbooks, materials and ICT in grammar teaching
Seminar 3 – Essential concepts and theories for grammar teaching
Seminar 4 – Techniques for teaching grammar
Seminar 5 – Dealing with errors and feedback; designing practice materials
Seminar 6 – Lesson plans in teaching grammar
Seminar 7 – Presentation week 1 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback)
Seminar 8 – Presentation week 2 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback)
Seminar 9 – Presentation week 3 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback)
Seminar 10 – Presentation week 4 (3 students presenting lesson plans and materials + feedback)
Seminar 11 – Testing and assessing grammar
Seminar 12 – Learner language analysis 1 – analysing accuracy
Seminar 13 – Learner language analysis 2 – research methods and key findings
Sylabus pro distanční výuku v zimním semestru 2020/21
Seminar 1 – Úvodní seminář (učit či neučit gramatice, co to je učení gramatice, co mají učitelé gramatiky znát a umět, gramatika v kurikulárních dokumentech, jakou gramatiku učit)Seminar 2 – Akvizice gramatiky; učebnice, materiály a výpočetní technika ve výuce gramatikySeminar 3 – Základní koncepty a teorie ve vyučování gramatikySeminar 4 – Techniky vyučováníSeminar 5 – Chyby a zpětná vazba; procvičování a vytváření vlastních materiálů na procvičováníSeminar 6 – Výukové plány při vyučování gramatikySeminar 7 – Prezentace 1 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)Seminar 8 – Prezentace 2 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)Seminar 9 – Prezentace 3 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)Seminar 10 – Prezentace 4 (3 studenti prezentují vlastní plán a materiály + zpětná vazba a rozbor)Seminar 11 – Testování o hodnocení ve výuce gramatikySeminar 12 – Analýza žákovkého jazyka 1 – přesnostSeminar 13 – Analýza žákovkého jazyka 2 – výzkumné metody a klíčová zjištění
Cílem kurzu je seznámit studenty se současnými výzkumem podloženými a praxí ověřenými přístupy k vyučování anglické gramatiky a s historickým vývojem v této oblasti, který přispívá k současnému stavu. Kurz představuje problémové oblasti ve výuce gramatiky a představuje současné přístupy k jejich řešení současně s přestavením klíčových technik, které by měly tvořit učitelův repertoár.
Kurz vybízí k informovanému vyučování gramatiky, který chápe gramatiku jako nástroj komunikace a předávání významu a vyučování gramatice jako proces vědomého rozhodování o tom co učit, proč a jakými způsoby. Zároveň podporuje hledání rovnováhy mezi vyučováním gramatice a aktivitami, které jsou zaměřeny spíše na rozvoj komunikačních dovedností.
Vedle diskuzí nad vybranými odbornými texty si účastníci kurzu prostřednictvím mikrovyučování, zpětné vazby a opakovaného, vylepšeného mikrovyučování osvojují techniky výuky gramatice, poskytování a zpracovávání zpětné vazby.