ONLINE VERSION FOR SUMMER TERM 2020/21
Week 1 – Theoretical introduction + course requirementsIntroduction to learner language, interlanguage, learner corpora, learner corpus research, language proficiency, methods of collecting learner data, and compiling a corpus.Introduction to CAF.Course requirements and methods of work will be discussed in detail.Practical: perceptive analysis of short exerpts of learner English.
BLOCK 1 FLUENCY (Seminars 2–5)
Week 2 – Fluency and its analysisFluency – theory, methods of analysis, fluency in native and learner English.Setting Task 1 and describing techniques for the compulsory analysis.
Week 3 – Perceptive fluencyWorking with learner samples perceptively.
Week 4 – Self-study and analysisReading week.Analysis (Task 1) and preparation of presentation for the following week.
Week 5 – Presenting fluency findingsStudents present their own results.Comparison of all results using statistical methods.
BLOCK 2 ACCURACY (Seminars 6–9)
Week 6 – Accuracy and its analysisAccuracy – theory, methods of analysis, accuracy in learner English.Setting Task 2 and describing techniques for the compulsory analysis.
Week 7 – Perceptive accuracy and grammaticality judgmentsWorking with learner samples perceptively.Trying out grammaticality judgment tests.
Week 8 – Self-study and analysisReading week.Analysis (Task 2) and preparation of presentation for the following week.
Week 9 – Presenting accuracy findingsStudents present their own results.Comparison of all results using statistical methods.
BLOCK 3 COMPLEXITY (Seminars 10–12)
Weeks 10–12Complexity. Following the same structure as the previous blocks.
Week 13 – ConclusionPresenting the overall CAF profiles and comparing the results.
Cíle kurzu
Cílem kurzu je představit techniky a nástroje používané v žákovské korpusové lingvistice pro zkoumání a popis dimenzí a charakteristických rysů žákovského jazyka. Sekundárním cílem je rozvoj schopností posoudit kvality žákovského jazyka a kognitivní procesy, jež přispěly k jeho rozvoji, a rozvinutí dovedností ocenit tyto kvality v roli jazykových učitelů a examinátorů.
Praktickým cíle je pak vytvoření CAF (complexity, accuracy a fluency) profilu několika mluvčích, jejichž nahrávky (a jejich transkripce) se v kurzu analyzují.
Studenti v kurzu získají následující dovednosti:
- použít spolehlivé techniky získávání vzorků žákovského jazyka a příslu šejících metadat a připravit je k analýze (kódování, filtrace atp.);
- zkoumat žákovský jazyk užitím různých deskriptivních modelů (obzvláště model složitosti, přesnosti a plynulosti, dále pak kontrastivní analýza mezijazyka);
- používat vybrané deskriptivní a inferenční statistické techniky vhodné pro popis žákovského jazyka a pro ověřování hypotéz;
- aplikovat získané dovednosti a techniky v dalších oblastech (např. jazykové testování, školní administrativa atp.).