Anotace:
Předmět je zaměřen na diachronní výzkum anglického jazyka a je veden formou skupinové projektové výuky určené primárně domácím i zahraničním studentům magisterského studia, doplněným doktorandy s diachronní specializací a studenty bakalářského studia se zájmem o historickou lingvistiku. Kurz bude veden v angličtině a probíhat bude vždy v zimním semestru akademických let 2019/2020 a 2020/2021.
V prvním semináři se studenti rozdělí do několika skupin, z nichž každá v průběhu semestru řeší jeden výzkumný úkol. Každý ze seminářů je alespoň dvakrát za semestr věnován primárně jednomu z projektů. Zodpovědná skupina na prvním z nich představí svůj úkol, popíše metodologii a postup řešení, nastolí případné problémy a ve spolupráci s ostatními doladí plán výzkumu. Na druhém z nich pak prezentuje své výsledky. Na každém semináři je také čas určený pro řešení problémů ostatních projektů a od všech frekventantů se očekává aktivní účast.
Témata projektů jsou jednak navržena vedoucími kurzu a modifikována dle přání účastníků, jednak mohou studenti přicházet s vlastními návrhy, včetně projektů souvisejících se závěrečnou prací.
Příklady projektů:
Sběr a analýza materiálu týkající se gramatikalizačních procesů, např. s důrazem na analýzu „slepých ramen“, konkrétních případů nezavršených gramatikalizačních scénářů v historii angličtiny
Digitalizace, celostní popis a kvantitativní i kvalitativní analýza textů tzv. Updated Old English
Kvantitativní a kvalitativní výzkum vývoje variace anglického pravopisu
Kvantitativní výzkum lexikálních ztrát a ztrát víceslovných spojení
Vztahy mezi lexikálními ztrátami a vývojem slovotvorných procesů