sluchovým postižením. Frekventanti kurzu budou seznámeni s různými přístupy (v synchronní i diachronní
perspektivě; u nás i v zahraničí) k výuce češtiny (většinového mluveného jazyka) u žáků se sluchovým postižením,
přičemž pozornost bude věnována žákům se všemi druhy a typy sluchových vad, tj. žákům se sluchovou vadou
prelingvální i postlingvální, žákům nedoslýchavým i žákům neslyšícím. Cílem je připravit studenty tak, aby mohli
efektivně učit češtinu všechny žáky se sluchovou vadou vzdělávané ve školách pro sluchově postižené i ve
školách hlavního vzdělávacího proudu.
Hlavní tematické okruhy:
• Postavení češtiny ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (včetně postavení v kurikulárních dokumentech)
• Čeština jako první (mateřský) jazyk vs. čeština jako druhý (cizí) jazyk
• Přirozené jazyky a umělé komunikační systémy ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (v učební komunikaci)
• Přístupy, cíle, obsahy, formy, metody výuky češtiny - v závislosti na různých celkových koncepcích výchovy a vzdělávání různých žáků se sluchovým postižením; plánování výuky
• Postavení češtiny v soustavě předmětů, mezipředmětové vztahy (u vědomí RVP)
• Složky předmětu český jazyk a jejich vztahy a integrace
• Logicko-myšlenkové operace uplatňované v jazykovém vyučování (analýza a syntéza, srovnávání, abstrakce, generalizace a konkretizace, třídění, podřazování, indukce a dedukce); práce s chybou
• Jazykové, komunikační a sociokulturní kompetence (u vědomí SERRJ)
• Žáci se sluchovým postižením a gramotnost
• Využití existujících učebnic a učebních pomůcek pro výuky češtiny používaných žáky v hlavním vzdělávacím proudu, pro výuky češtiny pro žáky se sluchovým postižením, pro výuku češtiny pro cizince a vhled do metodiky a techniky tvorby nových učebnic a učebních pomůcek a materiálů
• Žáci se sluchovým postižením a testování jejich jazykových a komunikačních kompetencí (včetně Nové maturity)
Předmět se zaměřuje na rozvíjení profesních dovedností nutných pro výkon profese učitel českého jazyka žáků se sluchovým postižením. Frekventanti kurzu budou seznámeni s různými přístupy (v synchronní i diachronní perspektivě; u nás i v zahraničí) k výuce češtiny (většinového mluveného jazyka) u žáků se sluchovým postižením, přičemž pozornost bude věnována žákům se všemi druhy a typy sluchových vad, tj. žákům se sluchovou vadou prelingvální i postlingvální, žákům nedoslýchavým i žákům neslyšícím. Cílem je připravit studenty tak, aby mohli efektivně učit češtinu všechny žáky se sluchovou vadou vzdělávané ve školách pro sluchově postižené i ve školách hlavního vzdělávacího proudu.
Hlavní tematické okruhy:• Postavení češtiny ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (včetně postavení v kurikulárních dokumentech)• Čeština jako první (mateřský) jazyk vs. čeština jako druhý (cizí) jazyk• Přirozené jazyky a umělé komunikační systémy ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (v učební komunikaci)• Přístupy, cíle, obsahy, formy, metody výuky češtiny - v závislosti na různých celkových koncepcích výchovy a vzdělávání různých žáků se sluchovým postižením; plánování výuky • Postavení češtiny v soustavě předmětů, mezipředmětové vztahy (u vědomí RVP)• Složky předmětu český jazyk a jejich vztahy a integrace• Logicko-myšlenkové operace uplatňované v jazykovém vyučování (analýza a syntéza, srovnávání, abstrakce, generalizace a konkretizace, třídění, podřazování, indukce a dedukce); práce s chybou• Jazykové, komunikační a sociokulturní kompetence (u vědomí SERRJ)• Žáci se sluchovým postižením a gramotnost • Využití existujících učebnic a učebních pomůcek pro výuky češtiny používaných žáky v hlavním vzdělávacím proudu, pro výuky češtiny pro žáky se sluchovým postižením, pro výuku češtiny pro cizince a vhled do metodiky a techniky tvorby nových učebnic a učebních pomůcek a materiálů • Žáci se sluchovým postižením a testování jejich jazykových a komunikačních kompetencí (včetně Nové maturity)
Předmět se zaměřuje na rozvíjení profesních dovedností nutných pro výkon profese učitel českého jazyka žáků se sluchovým postižením. Frekventanti kurzu budou seznámeni s různými přístupy (v synchronní i diachronní perspektivě; u nás i v zahraničí) k výuce češtiny (většinového mluveného jazyka) u žáků se sluchovým postižením, přičemž pozornost bude věnována žákům se všemi druhy a typy sluchových vad, tj. žákům se sluchovou vadou prelingvální i postlingvální, žákům nedoslýchavým i žákům neslyšícím. Cílem je připravit studenty tak, aby mohli efektivně učit češtinu všechny žáky se sluchovou vadou vzdělávané ve školách pro sluchově postižené i ve
školách hlavního vzdělávacího proudu.
Hlavní tematické okruhy:
• Postavení češtiny ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (včetně postavení v kurikulárních dokumentech)
• Čeština jako první (mateřský) jazyk vs. čeština jako druhý (cizí) jazyk
• Přirozené jazyky a umělé komunikační systémy ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením (v učební komunikaci)
• Přístupy, cíle, obsahy, formy, metody výuky češtiny – v závislosti na různých celkových koncepcích výchovy a vzdělávání různých žáků se sluchovým postižením; Plánování výuky
• Postavení češtiny v soustavě předmětů, mezipředmětové vztahy (u vědomí RVP)
• Složky předmětu český jazyk a jejich vztahy a integrace
• Logicko-myšlenkové operace uplatňované v jazykovém vyučování (analýza a syntéza, srovnávání, abstrakce, generalizace a konkretizace, třídění, podřazování, indukce a dedukce); práce s chybou
• Jazykové, komunikační a sociokulturní kompetence (u vědomí SERRJ)
• Žáci se sluchovým postižením a gramotnost
• Využití existujících učebnic a učebních pomůcek pro výuky češtiny používaných žáky v hlavním vzdělávacím proudu, pro výuky češtiny pro žáky se sluchovým postižením, pro výuku češtiny pro cizince a vhled do metodiky a techniky tvorby nových učebnic a učebních pomůcek a materiálů
• Žáci se sluchovým postižením a testování jejich jazykových a komunikačních kompetencí (včetně Nové maturity)