Charles Explorer logo
🇨🇿

"Psaní Tvý sem tento tejden dostala, hrubě se nad ním zaradovala"

Předmět na Filozofická fakulta |
AAH500157

Anotace

Sylabus výběrového semináře

„Psaní Tvý sem tento tejden dostala, hrubě se nad ním zaradovala.“ Šlechtické korespondence 17. století koná se ve středu v 17.30 v místnosti č. 215 seminář připravil doc. Zdeněk Hojda (a hosté semináře)

Písemnosti osobní povahy neboli ego-dokumenty se těší stále větší pozornosti, stejně jako výzkum raně novověké

Šlechty. V našem semináři obě témata propojíme. Budeme se zabývat šlechtickými korespondencemi, zejména ze 17. století. Rodové archivy uložené ve Státních oblastních archivech (resp. zčásti restituované původním držitelům) skrývají v tomto směru obrovské a z valné části nevyužité bohatství. Soubory dopisů v nich uložené mohou přitom osvětlit celu řadu konkrétních historických otázek, jsou však především vynikajícím pramenem k dějinám každodennosti a mentalit (nejen šlechtických elit samotných, ale také lidí, s kterými si urozenci pravidelně dopisovali, například vrchnostenských úředníků). Dopis byl nástrojem zprostředkujícím praktický provoz panství, probíraly se v něm politické záležitosti i společenské klepy, mohl odrážet i velmi intimní rodinné záležitosti. Byl zkrátka univerzálním médiem, záleželo jen na tom, kdo s kým si dopisoval.

V našem semináři se soustředíme na některé vybrané typy korespondencí, například dopisy na cestách a z cest; listy vrchnostenských úředníků, kteří byli důvěrníky či pravou rukou svých patronů (sekretářů, domácí hofmistrů);

ženské dopisy; korespondence šlechtice jako stavebníka a sběratele apod... Další okruhy mohou být přidány podle zájmů účastníků semináře.

S výzkumem šlechtické epistolografie souvisí i řada specifických problémů, kterým se budeme věnovat: fungování pošty a poštovních spojů; jazyky v dopisech; otázka směnek a finančních převodů...

V nutné míře se budeme zabývat také edičními technikami. Zatímco v prvních týdnech budeme pracovat hlavně s tištěnými edicemi, už v druhé polovině zimního semestru by si měl každý z účastníků semináře vybrat z nabízených možností konkrétní soubor několika dopisů a do konce letního semestru připravit jejich edici formou seminární práce (ovšem s nezbytnou kritikou a interpretací).