AHP 500024 Žánry a proudy v hispanoamerické literatuře: Modernismus
Rozsah studijního předmětu : 2 hod./týden
Formy výuky studijního předmětu: přednáška
Způsob ukončení studijního předmětu: zkouška
Požadavky ke zkoušce: zkouška se skládá z písemné a ústní části. Písemný test (50% známky) prověřuje znalost pojmů, autorů a povinné četby. Při ústní zkoušce (50%) budou položeny dvě otázky; první, teoretická týkající se probíraného období, příslušných autorů a jejich děl, druhá vycházející ze seznamu četby (min. 10 děl - níže uvedený seznam a další) a předpokládající schopnost dílo zařadit do kontextu a pohovořit o jeho genezi, kompozici, motivech, atd.
Povinná četba:
José Martí: Versos sencillos
Lucía Jerez
Rubén Darío: Cantos de vida y esperanza selección de cuentos
José Asunción Silva: De sobremesa
Manuel Díaz Rodríguez: Ídolos rotos libros de poesía (pro ej. Leopoldo Lugones: Lunario sentimental. D. Alfonsini, A. Storni...)
Stručná anotace předmětu:
Kurz je určen studentům magisterského studia.
Kurz nabízí hlubší pohled na období přelomu 19. a 20. století, kdy hispanoamerické písemnictví silně přijímá evropské vlivy a současně hledá vlastní cesty; toto období známé jako modernismus je zásadní pro vývoj hispanoamerické poezie, románu, povídky či esejistiky 20. století a již předznamenává určité rysy, které budou pro literaturu dané oblasti příznačné.
Podíváme se na modernismus v poezii i próze a pokusíme se ho nahlížet v širších souvislostech, s přihlédnutím k děn í ve španělské a vůbec evropské literatuře a kultuře té doby.
AHP 500024 Géneros y movimientos en la literatura hispanoamericana: El modernismo
Examen final: el examen se compone de dos partes. En el examen escrito (50% de la nota final) se comprueba el conocimiento de términos básicos, nombres de los autores clave y de las lecturas obligatorias. El examen oral consta de dos preguntas. Una, más teórica, sobre el período modernista, los autores y sus obras; la segunda se basa en la lista de obras leídas (mín. 10 títulos - lista de lecturas obligatorias y otros más) y supone la capacidad del estudiante de insertar los libros leídos en un contexto literario y cultural más amplio, destacar sus rasgos esenciales, su composición, el tema, etc.
Lecturas obligatorias:
José Martí: Versos sencillos
Lucía Jerez
Rubén Darío: Cantos de vida y esperanza selección de cuentos
José Asunción Silva: De sobremesa
Manuel Díaz Rodríguez: Ídolos rotos libros de poesía (pro ej. Leopoldo Lugones: Lunario sentimental. D. Alfonsini, A. Storni...)
Nota breve sobre el curso:
El curso ofrece una visión más profunda y detallada de la época de finales del S.XIX y principios del XX, cuando la literatura hispanoamericana recibe influencias muy fuertes de Europa (principalmente de Francia) y, a la vez, busca caminos propios y originales. Además, el período modernista es decisivo para el desarrollo de la poesía, de la novela o el ensayo hispanoamericanos del siglo XX.
Trataremos de estudiar el modernismo tanto en la prosa, como en la poesía, e insertarlo en el contexto de la cultura espaňola y europea de la época.
Odborná literatura/Bibliografía:
Gullón, Ricardo: Direcciones del modernismo. Madrid, 1990.
González, Aníbal: La novela modernista hispanoamericana. Madrid, 1987.
Henríquez Ureňa, M.: Breve historia del modernismo. México, 1954.
Jiménez, José Olivio; Morales, Carlos Javier. La prosa modernista hispanoamericana. Introducción crítica y antología. Madrid, 1998.
Jiménez, J.R.: El modernismo. Notas de un curso. México, 1962.
Litvak, Lily: El modernismo. Madrid, 1991.
Mora, G.: El cuento modernista hispanoamericano. Lima, 1996.
Paz, O.: Los hijos del limo. Barcelona, 1984.
Phillips-López, D.: La novela hispanoamericana del modernismo. Geneve, 1996.