* Okruhy: 1. Vývoj poradenství v USA, Británii a na evropském kontinentě; souvislosti s vývojem andragogiky a jejím rozvojem v 2. pol. 20. stol. 2.
Teorie andragogického poradenství, historický pohled, současné trendy a cíle 3. Podstata poradenství a modely pomáhání, rozdíly v postupech a cílech 4.
Teorie profesního poradenství, behaviorální teorie, psychoanalytická teorie, humanistická teorie a transakční analýza 5. Základní komunikační dovednosti, účast, empatie a naslouchání 6.
Umění rozhovoru, příprava rozhovoru a druhy rozhovorů 7. Prostředí, fyzické uspořádání a vymezení času pro rozhovor 8.
Formulace a kategorizace otázek 9. Nejčastější chyby při kladení otázek, haló efekt, figura a pozadí, stereotypizace, myšlenkové asociace, předsudky 10.
Vedení rozhovoru, navázání kontaktu, překážky účinného naslouchání, skrytý smysl, komentáře, ambivalence, důvěrná sdělení 11. Záznam rozhovoru, spolehlivost údajů, srovnatelnost, korelace, validita 12.
Pomáhání jako jedna z lidských hodnot; osobnost, motivace a potřeby poradce, jeho výcvik, dovednosti a zpětná vazba prostřednictvím supervize
Výchovné poradenství pro dospělé je založeno na teorii a praxi andragogického poradenství, které se stále více prosazuje jako nutná profesionální výzbroj personalistů i dalších odborníků pracujících s dospělými. Poradce se zabývá osobností zdravých lidí, kteří se dostali do svízelné životní nebo pracovní situace, stojí před problémem, který nezvládají, a provázejí je proto různé psychickými obtíže.
Prostřednictvím poradenských rozhovorů jim andragog pomáhá překonat tyto potíže a vrací je do života obohacené o novou zkušenost a nové dovednosti. Jak pozměnit životní orientace, soubor získaných zkušeností a doporučení, týkajících se povolání, problémů s učením a vzděláváním nebo aktuálních životních problémů.