Charles Explorer logo
🇬🇧

Sociology of Adult Education

Class at Faculty of Arts |
AAN100032

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Cílem kurzu je představit některá témata a část možností sociologického přístupu k problematice vzdělávání, a to s ohledem na vzdělávání ve školském systému i široce pojatý rozvoj lidských zdrojů . Sociologie usiluje o popsání společnosti jako celku i o rozbor jednotlivých sfér sociálního života. Zároveň si všímá role jednotlivce a malých sociálních skupin. Tento široký záběr činí její přístup unikátním. Kurz přibližuje základní termíny a směry v pohledech na sociální instituce bezprostředně související se vzděláváním a dále se zaměřuje na aktuální změny těchto institucí. Atestace se odvíjí od vstupní přednášky, samostatného studia a přípravy písemné práce v rozsahu cca 3-4 stran. Písemná práce (vztahující se k jednomu z probíraných témat) by měla být založena na samostatné práci s relevantní literaturou. Témata:

1. Sociologie jako věda, vznik a klasické období sociologie, hlavní myslitelé, zásadní témata a nejdůležitější směry, funkce sociologie, sociologie vzdělávání jako samostatná disciplína

2. Socializace, smysl socializace, obsah a činitelé; socializace podle funkcionalistického, konfliktualistického přístupu a podle symbolického interakcionismu; resocializace, místo výchovy a vzdělávání v socializaci

3. Kritické teorie vzdělávání, teorie jazykového deficitu, pojem kulturního kapitálu, myšlenka odškolnění, vzdělávání jako dialog a proces emancipace

4. Sociologie rodiny, rodina jako sociální instituce, její proměna v procesu modernizace, funkce rodiny, rodina a socializace

5. Sociální stratifikace, pojem sociální stratifikace a hlavní koncepce sociálních nerovností, sociální třídy a jejich vztah ke vzdělávání, teorie společnosti výkonu, sociální mobilita, meritokracie jako sporný koncept, demokratizace vzdělávání

6. Masová média a vzdělávání, definice masového média, historický vývoj, hlavní teorie masových médií, média (vč. multimédií) a vzdělávání

7. Práce a volný čas, práce jako placené zaměstnání, socializace na pracovním místě práce, profesní vzdělávání, neplacená práce v domácnosti a dobrovolných organizacích; volný čas a jeho proměny, role masových médií, volnočasové vzdělávání

8. Současná sociální změna, internacionalizace hospodářství, tlak na konkurenceschopnost a flexibilitu, změny v sociální politice vyspělých zemí, vzájemné ovlivňování se různých kultur a možnosti celoživotní učení v těchto procesech

9. Socioekonomická transformace ČR, transformace hospodářství a změny v sociální struktuře od počátku

90. let, obtížné prosazování koncepce celoživotního učení, nezaměstnanost, rekvalifikace

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je představit některá témata a část možností sociologického přístupu k problematice vzdělávání, a to s ohledem na vzdělávání ve školském systému i široce pojatý rozvoj lidských zdrojů .

Sociologie usiluje o popsání společnosti jako celku i o rozbor jednotlivých sfér sociálního života. Zároveň si všímá role jednotlivce a malých sociálních skupin. Tento široký záběr činí její přístup unikátním.