Cílem kurzu je představit některá témata a část možností sociologického přístupu k problematice vzdělávání, a to s ohledem na vzdělávání ve školském systému i široce pojatý rozvoj lidských zdrojů . Sociologie usiluje o popsání společnosti jako celku i o rozbor jednotlivých sfér sociálního života. Zároveň si všímá role jednotlivce a malých sociálních skupin. Tento široký záběr činí její přístup unikátním. Kurz přibližuje základní termíny a směry v pohledech na sociální instituce bezprostředně související se vzděláváním a dále se zaměřuje na aktuální změny těchto institucí. Atestace se odvíjí od vstupní přednášky, samostatného studia a přípravy písemné práce v rozsahu cca 3-4 stran. Písemná práce (vztahující se k jednomu z probíraných témat) by měla být založena na samostatné práci s relevantní literaturou. Témata:
1. Sociologie jako věda, vznik a klasické období sociologie, hlavní myslitelé, zásadní témata a nejdůležitější směry, funkce sociologie, sociologie vzdělávání jako samostatná disciplína
2. Socializace, smysl socializace, obsah a činitelé; socializace podle funkcionalistického, konfliktualistického přístupu a podle symbolického interakcionismu; resocializace, místo výchovy a vzdělávání v socializaci
3. Kritické teorie vzdělávání, teorie jazykového deficitu, pojem kulturního kapitálu, myšlenka odškolnění, vzdělávání jako dialog a proces emancipace
4. Sociologie rodiny, rodina jako sociální instituce, její proměna v procesu modernizace, funkce rodiny, rodina a socializace
5. Sociální stratifikace, pojem sociální stratifikace a hlavní koncepce sociálních nerovností, sociální třídy a jejich vztah ke vzdělávání, teorie společnosti výkonu, sociální mobilita, meritokracie jako sporný koncept, demokratizace vzdělávání
6. Masová média a vzdělávání, definice masového média, historický vývoj, hlavní teorie masových médií, média (vč. multimédií) a vzdělávání
7. Práce a volný čas, práce jako placené zaměstnání, socializace na pracovním místě práce, profesní vzdělávání, neplacená práce v domácnosti a dobrovolných organizacích; volný čas a jeho proměny, role masových médií, volnočasové vzdělávání
8. Současná sociální změna, internacionalizace hospodářství, tlak na konkurenceschopnost a flexibilitu, změny v sociální politice vyspělých zemí, vzájemné ovlivňování se různých kultur a možnosti celoživotní učení v těchto procesech
9. Socioekonomická transformace ČR, transformace hospodářství a změny v sociální struktuře od počátku
90. let, obtížné prosazování koncepce celoživotního učení, nezaměstnanost, rekvalifikace
Cílem kurzu je představit některá témata a část možností sociologického přístupu k problematice vzdělávání, a to s ohledem na vzdělávání ve školském systému i široce pojatý rozvoj lidských zdrojů .
Sociologie usiluje o popsání společnosti jako celku i o rozbor jednotlivých sfér sociálního života. Zároveň si všímá role jednotlivce a malých sociálních skupin. Tento široký záběr činí její přístup unikátním.