Charles Explorer logo
🇬🇧

Philosophy of Education

Class at Faculty of Arts |
AAN110003

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN 110003 / FILOZOFIE VÝCHOVY ANPR / Bakalářské studium 2012/2013 PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. ZS –/–, LS 1/1; povinný předmět Zk / 6 kreditů Cílem kurzu je získat přehled o vývoji filosofického a pedagogického myšlení, které formovalo (sebe)pojetí vzdělávání dospělých a mělo určující vliv na podobu praxe vzdělávání dospělých jako součásti celoživotního vzdělávání a učení. Důraz je kladen na současné přístupy filosofie výchovy. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Filosofie výchovy jako obor a otázka hodnot ve výchově a vzdělávání; určování a odůvodnění výchovných cílů; možnosti hodnotové výchovy; výchovné cíle v pluralistické společnosti; cíle vzdělávání dospělých

2. Člověk a učení; základní teorie učení; učení jako funkce života; učící se osoba v sociálním kontextu podle Jarvise a Illerise

3. Životní cyklus a učení (ve vztahu k intersubjektivitě); odpovědnost vychovatele / vzdělavatele vůči účastníkům výchovy / vzdělávání a vůči společnosti

4. Pozitivismus a novopozitivismus; vývoj chápání vědy; filosofie a jazyk (strukturalismus vs. hermeneutika); problémy poznání a porozumění; dialog

5. Marx, marxismus a jeho varianty (s ohledem na problematiku vzdělávání); koncept kulturní hegemonie

6. Frankfurtská škola (kritická teorie společnosti) – zdroje, témata a vývoj; Adorno a Habermas o vzdělávání a učení; teorie polovzdělanosti, nevzdělanosti (Liessmann) a neučení (Habermas)

7. Alternativní teorie vzdělávání a učení; Freire a pedagogika osvobození; postmoderní následovníci; Illich a myšlenka odškolnění

8. Pragmatismus – orientace na praxi; zkušenost a vzdělávání v životě jednotlivce a společnosti; vztah výchovy a demokracie; Dewey, Lindeman a Mezirow; kritika pragmatismu

9. Humanistická psychologie a představa seberealizace; vzdělávání / učení a terapie; Rogers a jeho koncept učení; Knowlesovo pojetí andragogiky a jeho kritika

10. Představa role vědění a učení v moderní a postmoderní společnosti. Vědění a trh; vědění a moc; postmoderní pohledy na subjekt, kulturu, životní styl a učení

11. Vzdělávání a multikulturalismus; teorie uznání; konceptualizace vztahu většiny a menšin; aplikace na problematiku vzdělávání v soudobém světě

12. Vztah filosofie a politiky; vývoj myšlenky celoživotního vzdělávání a celoživotního učení (se) ve vzdělávací politice

13. Hlavní proud aktuální vzdělávací politiky; kritika neoliberalismu a jeho pohledů na vzdělávání a učení se Povinná literatura: BENEŠ, M. Andragogika – filosofie – věda. Praha: Eurolex Bohemia,

2001. ISBN 80- 86432-03-3. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál,

1998. ISBN 80-7178-216-

5. BREZINKA, W. Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon,

1996. ISBN 80-7113-169-

5. HARRINGTON, A. a kol. Moderní sociální teorie. Základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál,

2006. ISBN 80-7367-093-3. HAUSER, M. Dvě proměny vzdělanosti. In Hauser, M. Cesty z postmodernismu. Filosofická reflexe doby přechodu. Praha: Filosofia,

2012. ISBN 978-80-7007- 382-7. S. 38–54. HRUBEC, M. Od zneuznání ke spravedlnosti. Kritická teorie globální společnosti a politiky. Praha: Filosofia,

2011. ISBN 978-80-7007-362-9. Kapitoly 3 a

4. FÜRST, M. Filozofie. Praha: Fortuna,

1994. ISBN 80-7168-161-X. PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny

20. století. Praha: Karolinum,

2005. ISBN 80-246-1008-6. SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN,

1991. ISBN 80-04- 20715-4. Doporučená literatura: ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá fronta,

1994. ISBN 80-204-0424-4. BLECHA, I. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc,

2000. ISBN 80- 7182-112-8. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek,

2001. ISBN 80- 86263-23-1. FROMM, E. Obraz člověka u Marxe. Brno: L. Marek,

2004. ISBN 80-86263-53-3. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: Sociologické nakladatelství SLON,

2012. ISBN 978-80-7419-113-8. KUČERA, Z., ŠTVERÁK, V. ad. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum,

1999. ISBN 80-7184 -626-0. LASSAHN, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN,

1992. ISBN 80-08-01827-5. LEIRMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum,

1996. PALOUŠ, R. Filosofická reflexe základních pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum,

2010. ISBN 978-80 -246-1833-3. PALOUŠ, R., SVOBODOVÁ, Z. Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum,

2011. ISBN 978-80-246-1901-9. PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum,

2000. ISBN 80-246-0075-5. PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál,

2010. 978-80 -7367-756-5. PINC, Z. Fragmenty k filosofii výchovy. Praha: OIKOYMENH,

1999. ISBN 80-7298- 004-1. ROGERS, C.R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál,

1998. ISBN 80-7178-233-5. ŠKODA, K. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum,

1996. ISBN 80-7184- 326-1. ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum,

1999.ISBN 80- 246-0003-X. Internet encyclopedia of philosophy http://www.iep.utm.edu/ Stanfordská encyklopedie filosofie http://plato.stanford.edu/contents.html Encyklopedie informálního vzdělávání http://www.infed.org/. Encyklopedie filosofie a teorie vzdělávání http://www.ffst.hr/ENCYCLOPAEDIA/doku.php?id=welcome Profily myslitelů v oblasti výchovy a vzdělávání http://www.ibe.unesco.org/en/services/publications/thinkers-on- education.html. Zkouška: Tematické okruhy kurzu představují zároveň i zkušební otázky. Hodnocena je znalost probírané látky a schopnost její samostatné reflexe. Důraz je rovněž položen na přehled povinné a (vybrané) doporučené literatury. Nezbytnou podmínkou pro získání atestace je úspěšné absolvování znalostního testu za e-learningovým kurzem zavěšeným na Moodle UK Filozofie výchovy_bc2. Klíč ke kurzu obdrží student od vyučující nebo na sekretariátu katedry.