Charles Explorer logo
🇬🇧

Organizational Behaviour

Class at Faculty of Arts |
AAN110016

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN110016 / ORGANIZAČNÍ CHOVÁNÍ ANPR / Bakalářské studium 2012/2013 Ing. Mgr. Stanislav Háša, Ph.D. ZS 1 / 1, LS 1 / 1; povinný předmět Z, Zk / 9 kreditů Organizační chování (dále také OB) je interdisciplinárním vědním oborem, jehož zdrojovými disciplínami jsou především společenskovědní a humanitní obory; je východiskem pro teorii a praxi personální práce v pracovních organizacích. Cílem organizačního chování jako vyučovacího předmětu je:  zprostředkovat studentům základní pojmový aparát a naučit je správně ho používat v praxi,  iniciovat a vést diskusi o nových trendech v oblasti organizačního chování a řízení lidských zdrojů,  dovést studenty k aktivnímu osvojování sociálních dovedností a způsobilostí spojených s teorií a praxí organizačního chování,  vést studenty k samostatné práci s literaturou a k týmové spolupráci. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Úvod do organizačního chování – teoretická východiska, předmět a cíle organizačního chování, OB a strategické řízení lidských zdrojů, hlavní cíle a metody užívané v OB

2. Hlavní témata organizačního chování – obsah OB / úrovně analýzy, vztah OB k dalším vědním oborům a aplikovaným disciplínám

3. Jednotlivec v organizaci z hlediska OB – struktura osobnosti a individuální rozdíly v motivaci, schopnostech a procesech učení a rozvoji kariéry z hlediska OB

4. Sociální percepce a atribuce – konstruování sociální reality, percepční a atribuční teorie a procesy, ego- obranné mechanismy a chyby v sociální percepci a atribuci, aplikace poznatků v personální práci manažerů

5. Motivační teorie a jejich aplikace v ovlivňování jednání pracovníků a rozvoji jejich výkonnosti – motivační proces, současné teorie pracovní motivace, motivace a pracovní spokojenost, motivační programy v organizaci

6. Skupinová dynamika – pojem a složky skupinové dynamiky, aplikace výsledků zkoumání lidských vztahů v praxi pracovních organizací

7. Pracovní skupiny a týmy z hlediska OB – historie zkoumání pracovních skupin v organizacích, vznik a vývoj pracovních skupin a týmů, typy týmů v organizaci, týmové role a zvládání konfliktů v pracovních skupinách a týmech

8. Vedení lidí a organizační procesy – vývojová stadia vedení lidí v organizaci, typy a úrovně leadershipu, vztah k procesům řízení (managementu)

9. Komunikace a rozvíjení vztahů v pracovních organizacích – informační a komunikační systém v organizaci, znaky efektivní komunikace, komunikační bariéry a šumy, komunikace jako významný prvek kultury organizace

10. Rozhodování v organizaci – rozhodovací procesy, modely a metody rozhodování, zmocňování jako základní prvek participativního managementu

11. Konflikty a vyjednávání – typy a role konfliktů v organizaci, metody a techniky managementu konfliktů, řešení problémů a strategie vyjednávání, alternativní techniky řešení konfliktů

12. Organizační struktura a rozvoj organizace z hlediska OB – vliv organizační struktury na jednání členů organizace, organizační rozvoj a změna, organizační design a redesign, organizační architektura

13. Kultura organizace z hlediska OB – vztah strategie, struktury a kultury organizace jako klíčových faktorů efektivity fungování organizace, funkce a typy kultury organizace, složky a prostředky kultury organizace, řízení a změna kultury organizace Povinná literatura: BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico,

1996. ISBN 80-85839- 09-1. BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management. Brno: Computer Press,

2006. ISBN 978-80-25103-96-

8. DĚDINA, J., CEJTHAMR, V. Management a organizační chování. Praha: Grada Publishing,

2005. ISBN 80-247 -1300-4. (nebo novější vydání) NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada Publishing,

2005. ISBN 80-247-0577-X. TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada Publishing,

2004. ISBN 80-247-0405-6. TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí – Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada Publishing,

2007. ISBN 978-80-247-0882-9. TURECKIOVÁ, M. Organizační chování – Teoretická východiska a trendy personálního managementu. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha,

2009. ISBN 978-80-86723-66-2. Doporučená literatura: ADAIR, J. Efektivní inovace. Praha: Alfa Publishing,

2004. ISBN 80-86851-04-4. ADAIR, J. Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press,

1994. ISBN 80- 85603-70-5. ADAIR, J. Leadership. Praha: Computer Press,

2007. ISBN 80-251-1256-X. BAY, ROLF H. Účinné vedení týmů. Praha: Grada Publishing,

2000. ISBN 80-247- 9068-8. ČAKRT, M. Řízení konfliktů a konflikty v řízení. Praha: Management Press,

1999. HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J. Kultury a organizace: software lidské mysli. Praha : Linde,

2006. ISBN 80- 86131-70-X. KOTTER, J. P., COHEN, D. S. Srdce změny. Praha: Management Press,

2003. ISBN 80-7261-095-3. KOTTER, J. P. Vedení procesu změny. Praha: Management Press,

2000. ISBN 80- 7261-015-5. KOUZER, J. M. (ed.) Business Leadership: A Jossey-Bass Reader. Jossey-Bass,

2003. ISBN 0-7879-6441-7. PAVLICA, K. a kol. Sociální výzkum, podnik a management. Praha: Ekopress,

2000. ISBN 80-86119-25-4. ŠTIKAR, J., RYMEŠ, M., RIEGEL, K., HOSKOVEC, J. Psychologie ve světě práce. Praha: Karolinum,

2003. ISBN 80-246-0448-5. SCHEIN, E. H. Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass,

2004. ISBN 0- 1879-6845-5. SORGE, A., WARNER, M. The IEBM Handbook of Organizational Behaviour. London: Thomson Learning,

2001. ISBN 978-18-61526-34-2. Předpokládá se rovněž znalost souvisejících témat z předmětů personální řízení a z relevantních psychologických a sociologických disciplín (v rozsahu anotací těchto předmětů a u nich uvedené literatury). Zápočet: K zápočtu vypracuje student/ka přehledový referát v rozsahu 3-5 stran textu (splňující nároky na obsahovou, formální i jazykovou úpravu písemné práce), který ve zkrácené podobě (20-30minutová prezentace) přednese v průběhu výuky a v písemné podobě odevzdá vyučující nejpozději týden před plánovaným termínem zkoušky. Téma a termín přednesení referátu je třeba konzultovat s vyučující. Poznámka k úpravě písemné práce: Písemná práce musí mít titulní stranu (obsahující název předmětu, název práce, jméno studenta/ky, ročník a forma studia a datum vypracování práce). Uvedení obsahu není vzhledem k rozsahu práce nutné, práce by měla mít alespoň stručný úvod a závěr. Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací – využité zdroje uvedené v textu (odborné prameny, případně další zdroje – odborné časopisy, internetové zdroje), Bibliografie – další relevantní přečtené, avšak v textu nevyužité zdroje – nejsou povinnou součástí práce. Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací (případně v Bibliografii) musí odpovídat formálním požadavkům aktuální citační normy dle specifikací stanovených požadavky katedry (viz Pokyny pro vypracování…). Zkouška: Požadavkem ke zkoušce:

1. je získání zápočtu, tj. přednesení referátu a jeho odevzdání (viz předchozí bod),

2. jsou znalosti a dovednosti v rozsahu daném obsahem předmětu (včetně poznatků získaných prostřednictvím přednesených referátů a samostatným studiem doporučené literatury).

3. U studentů se rovněž předpokládá aktivní účast na výuce (skupinová a samostatná práce a prezentace jejích výsledků ve výuce) a samostatná domácí příprava (práce s literaturou). Doporučuje se, aby student/ka při přípravě na atestace využil/a také e-learningového kurzu v Moodle UK Organizační chování_bc2 včetně úkolů k zopakování a procvičení uvedených za každou kapitolou a znalostního testu umístěného v závěru kurzu. Klíč ke kurzu obdrží student u vyučující předmětu nebo na sekretariátu katedry. Prerekvizitou pro zápočet a zkoušku z předmětu Organizační chování je absolvování předmětu AAN110008 – Teorie organizace a řízení.