AAN110041 / ÚVOD DO GERONTAGOGIKY ANPR / Bakalářské studium ANDR / Navazující magisterské studium 2012/2013 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. LS 0/2; volitelný předmět Z / 4 kredity Cílem tohoto předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání seniorů v rámci širokých sociálně- ekonomických, kulturních a edukačních kontextů, jakými jsou např. demografická situace ČR, postavení seniorů v současné společnosti, meze a možnosti jejich docility či analýza vzdělávací nabídky. Zvláštní pozornost je věnována tématice Age managementu a rovněž věkového mainstreamingu. Absolvování tohoto přednáškového cyklu by mělo přispět ke komplexnímu pochopení seniorského vzdělávání a umožnit studentům v budoucnu realizovat vzdělávací a kulturní aktivity vhodné pro uvedenou cílovou skupinu. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Výchozí terminologie: periodizace lidského věku; stáří; stárnutí; senior.
2. Demografická situace ČR: aktuální stav; stárnutí populace a její příčiny; predikce socioekonomických důsledků.
3. Sociální souvislosti stárnutí populace: postavení seniorů ve společnosti; rizika stárnoucí populace; ageismus; proseniorská edukace.
4. Přístup státu, politické aspekty: mezinárodní dokumenty; národní dokumenty; aktuální legislativa.
5. Age management: zaměstnavatelnost starší populace; pracovní začlenění a pracovní adaptabilita; preseniorská edukace.
6. Gerontagogika: předmět a vznik gerontagogiky; postavení v systému věd.
7. Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah; specifika seniorské edukace.
8. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; paměť; rychlost učení.
9. Didaktické aspekty seniorské edukace: motivace seniorů k učení; metody a formy vzdělávání.
10. Specifické požadavky seniorů: vnější podmínky učení; věkový mainstreaming; bariéry vzdělávání; počítačová gramotnost seniorů.
11. Institucionální zabezpečení: univerzity třetího věku; akademie třetího věku; kluby důchodců; další instituce. Doporučená literatura: Andragogika – čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých, č. 3/2011 a č. 2/2009. ISSN 1211-6378. CIMBÁLNÍKOVÁ, L. a kol. Age Management. Praha: AIVD ČR,
2011. ISBN 978-80-904531-2-8. CIMBÁLNÍKOVÁ, L. a kol. Age Management pro práci s cílovou skupinou 50+. Praha: AIVD ČR,
2012. ISBN 978- 80-904531-9. CZESANA, V. – MATOUŠKOVÁ, Z. Účast a bariéry vzdělávání starších osob. Praha: NVF,
2006. Dostupné online na: http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/observator/cz/working_paper2_2006.pdf. ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského,
2007. ISBN 978-80-223-2287. ČORNANIČOVÁ, R. – PETŘKOVÁ, A. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého,
2004. ISBN 978-80-244-0879-8. E-senior. Dostupné online na: http://www.e-senior.cz. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team,
2010. ISBN 978-808-7109-199. KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada,
2004. ISBN 80-247-0548-6. LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací,
1979. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita,
2009. ISBN 978-80-210-5029-7. Národní program přípravy na stárnutí na období let 2008 až
2012. Praha: MPSV. Dostupné online na: http://www.mpsv.cz/cs/5045. Senioři v ČR v datech. Praha: ČSÚ,
2010. Dostupné online na: http://www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/p/1417-10. Senioři v mezinárodním srovnání
2012. Praha: ČSÚ,
2012. Dostupné online na: http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/p/1417-12. Stárnutí a politika zaměstnanosti: Česká republika. Praha: MPSV ČR,
2004. STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál,
1999. ISBN 80-7178-274-2. ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80- 7367- 551-6. VIDOVIĆOVÁ, L. Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav,
2008. ISBN 978-802-1046-276. Zápočet: Atestace má podobu ústního pohovoru nad jednou vylosovanou otázkou, přičemž zadání jednotlivých otázek je totožné s výše uvedenými tématickými okruhy. Očekávána je kromě zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny. Získání atestace je rovněž podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu cca 6-8 normostran, jejímž obsahem je shrnutí realizovaného strukturovaného rozhovoru s vybraným seniorem. Požadavky na obsah a podobu tohoto interview je nutné předem konzultovat s vyučujícím. Hotový text je nutné odevzdat nejpozději 10 dní před termínem zkoušky. Prerekvizitou pro zápočet z předmětu Úvod do gerontagogiky pro studenty bakalářského programu je úspěšné absolvování předmětu AAN110001 - Úvod do věd o výchově a vzdělávání.