Cílem kurzu je naučit studenty základy sociologické analýzy aktuálních sociálních problémů v České republice. Hlavní důraz je tedy kladen na schopnost studentů aplikovat teoretické poznatky a přístupy při zkoumání konkrétních sociálních problémů a na základě výsledků této analýzy navrhovat jejich adekvátní řešení. Kurz dává odpovědi na zásadní otázky týkající se příčin vzniku a přetrvávání současných sociálních problémů a objasňuje, jaké zásadní typy řešení těchto problémů nabízejí jednotlivé teoretické přístupy a jaké mají výhody a nevýhody. Odpovídá také na otázky: Jak a kým jsou sociální problémy ve společnosti definovány? Jak se sociální problémy vyvíjí, jak se dostávají do povědomí široké veřejnosti a jaká očekávání jsou spojována s roli sociologa při jejich zkoumání? Teoretický výklad zahrnuje jak objektivistické (pozitivistické), tak konstrukcionistické paradigma nahlížení na sociální problémy. Kurz nabízí komplementární pohled na jednotlivé teoretické přístupy a snaží se studenty vést k jejich kritické reflexi. Praktická využitelnost jednotlivých teorií v sociologické analýze bude průběžně demonstrována a testována na konkrétních příkladech problémů ze života české společnosti. Stručná charakteristika obsahu předmětu:
1. Úvod do sociologie sociálních problémů – zabývá se historickým vývojem sociologie sociálních problémů, definováním a vývojem chápaní (definice) pojmu sociální problém a seznamuje studenty se základní tématickou architekturou kurzu.
2. Teorie sociální patologie – sociální problém jako zlo - organické analogie, sociální darwinismus, duální hodnotová logika, jeho individuální a institucionální příčiny, Millsova kritika sociálních patologů
3. Teorie sociální dezorganizace – sociální problém jako porucha normativního systému – základní situace sociální dezorganizace: normlesness, culture conflict, breakdown, funkcionální základy, R.K. Merton a strukturální funkcionaliosmus
4. Teorie sociální deviace – sociální problém jako odchylka od normy - základní koncepce deviace (kulturní přenos, strukturální tlak, kontrola), kulturní (normativní) relativismus, pozitivní deviace, E. Durkheim anomie a pozitivní funkce deviace pro sociální skupiny, základní kritéria deviace
5. Teorie konfliktu hodnot – sociální problém jako skupinový konflikt, institucionalizace jako jeho řešení, L. Coser pozitivní funkce konfliktu, subjektivní a objektivní stránka sociálních problémů, koncept přirozené historie sociálních problémů: stadiální (fázový) model a model otevřený v čase, viditelnost sociálních problémů, sociální problém jako komplexní politický proces
6. Koncept sekundární deviace a teorie labelingu – sociální problém jako výsledek reakce společnosti na chování jednotlivců a skupin, manipulace s informacemi jako řešení sociálních problémů
7. Konstrukcionistické paradigma v sociologii sociálních problémů – odklon od objektivních podmínek, H. Blumer sociální problémy jako kolektivní definice, M.Spector a J.Kitsusse kritika objektivismu, empirická definice sociálních problémů, model SP otevřený v čase
8. Management sociálních problémů - proces problematizace skutečnosti, základní techniky odvracení definic sociálních problémů (deproblematizace), quasiteorie příčin sociálních problémů, konspirační teorie jako vysvětlení příčin SP
9. Model vývoje sociálních problémů v arénách veřejného diskurzu, Ch.Bosk, S.Hilgartner kritika modelu přirozené historie sociálních problémů, dynamika soutěžení a kritéria úspěchu sociálních problémů v arénách veřejného diskurzu
10. Vědecký objektivismus – sociální problém jako výsledek vědeckého zkoumání – J. Manis závažnost sociálních problémů, kritika konstrukcionismu, striktní a kontextuální konstrukcionisté, žebříček sociálních problémů
11. Role sociálních problémů v informační (rizikové, konzumní) společnosti – vlny (generace) sociálních problémů, socialismus: tři stadia přístupu k řešení SP,
12. Standardní a nestandardní perspektiva řešení SP ve společnosti, řešení SP v rizikové společnosti, intervence neziskových organizací do řešení SP – výhody a nevýhody, veřejná politika a sociální problémy, situace v ČR
13. Konvenční (pozitivistický) a alternativní model zkoumání SP – O. Fals Borda participativní akční výzkum, M.Burawoy veřejná sociologie, poznávání jako dialog, role sociologa v procesu zkoumání SP – morální zainteresovanost sociologa, „veřejní sociologové“, emancipace zkoumaných osob ve výzkumném procesu Povinná literatura: Blumer, H. Social Problems as Collective Behavior. Social Problems, 18, 1971, 298-306. Frič, P. Sociológia sociálnych problémov v USA. Sociológia, 21, 1989/6. Frič, P. Pojem "sociálny problém" a všeobecná teória sociálnych problémov v americkej sociológii, Sociológia, 22, 1990/1. Frič, P., Sociálne problémy a participácia občanov na verejnej politike. In: Potůček M., Purkrábek, M. Vavroušek, J. a kol. Zrod teorie veřejné politiky v České republice. ISS, 1994, 65-82. Hilgartner, S., Bosk, Ch. The Rise and Fall of Social Problems: A Public Arenas Model. AJS, 94, 1988, 53-78. Manis, J. The Concept of Social Problems: Vox Populi and Sociological Analysis. Social Problems, 21, 1974, 305-315. Munková, G. Sociální deviace. Přehled sociologických teorií. Praha: Karolinum,
2004. Potůček, M. a kol. Jak jsme na tom. A co dál? Strategický audit České republiky. Praha: SLON,
2005. Ros, R, Staines, G. L. The Politics of Analyzing Social Problems. Social Problems. 1972 / 1, 18–40. Spector M., Kitsuse, J., I. Social Problems: A Re-formulation, Social Problems, 21, 1973, 145-159. Doporučená literatura: Best, J. Images of Issues: Typifyng Contemporary Social Problems. New York, Aldine de Gruyter,
1989. Gusfield J., R. Constructing the Ownership of Social Problems: Fun and Profit in the Welfare State. Social Problems, 36, 1989, 431-441. Henshel, R., L. Thinking about Social Problems. New York, Harcourt Brace Jovanovich, Publishers,
1990. Horton, P., B. and Gerald L., L. The Sociology of Social Problems, New York, Appleton-Century-Crofts, 1970 (fourth edition). Merton R., K. Social Problems and Social Theory. In: Merton R., K. and Nisbet, R., A. Contemporary Social Problems. New York, Harcourt, Brace and World,
1961. Weinberg M., S., Rubington E. The Solution of Social Problems. London: Oxford University Press,
1973. Zkouška: Zkoušku lze vykonat po splnění následujících kritérií: - aktivní účast na přednáškách (platí pro studenty prezenční formy studia) - četba povinné literatury - vypracování závěrečné písemné práce (cca: 5 str.) zaměřené na analýzu konkrétního sociálního problému v ČR z pozic vybraného teoretického přístupu K ústní zkoušce budou vypsány minimálně tři termíny ve zkouškovém období následujícím těsně po ukončení kurzu.