AAN120001 / PEDAGOGIKA 1AND / Bakalářské studium 2023/2024 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D., PhDr. Olga Běhounková, Ph.D. ZS 2/1; povinný předmět Z + ZK / 5 kreditů Cílem kurzu je seznámit posluchače s předmětem, terminologií, koncepty a metodologií soudobé (moderní) pedagogiky. Tematizována je problematika vzdělávacích a výchovných cílů, obsahů, podmínek, prostředků a výsledků výchovy a vzdělávání, a to mimo jiné s ohledem na specifika vzdělávání v různých životních stadiích. Současná pedagogická diskuse je zasazena do historického kontextu, přičemž pozornost se zaměřuje zejména na novověký a moderní vývoj pedagogického myšlení. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Pedagogika jako humanitní a sociální věda (specifika pedagogiky, vztah k dalším oborům, pedagogické disciplíny)
2. Vztah pedagogiky k dalším vědám o vzdělávání (andragogika a gerontagogika)
3. Terminologie pedagogiky (socializace, učení, výchova, vzdělávání, edukace, intencionální a funkcionální výchova, školství a vzdělanost)
4. Edukační realita (fenomén výchovy, školní edukace, celoživotní učení a vzdělávání, společnost vědění)
5. Cíle a obsah výchovy a vzdělávání (historický kontext tvorby cílů, taxonomie edukačních cílů, kurikulum, vzdělávací a výchovné cíle ve vzdělávacích politikách)
6. Škola jako organizace (kultura školy, management školy, veřejná správa, zaměstnavatelé, veřejnost)
7. Subjekty edukace (žáci a studenti, učitelé, rodiče)
8. Edukace v mimoškolním prostředí (rodina, média, zájmové vzdělávání)
9. Metodologie pedagogiky (metody pedagogického výzkumu, druhy pedagogického výzkumu, vztah pedagogického výzkumu a praxe výchovy a vzdělávání)
10. Významná témata soudobého pedagogického výzkumu (hodnoty ve výchově a vzdělávání, sociální nerovnosti, multikulturní výchova, genderové rozdíly, technologie ve vzdělávání), informační základna pedagogické vědy a výzkumu (publikace, knihovny, muzea, archivy, pedagogika jako studijní obor na vysokých školách)
11. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky I (od antiky po osvícenství)
12. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky II (19. a
20. století)
13. Alternativní školství (základní myšlenky a vývoj směrem k současnosti) Povinná literatura: KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada,
2008. ISBN 978-80-247-2429-4. PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál,
2004. ISBN 80-7178-977-1. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-503-5. PRŮCHA, Jan. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál,
2013. ISBN 978-80-262-0403-9. Doporučená literatura: BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál,
1998. ISBN 80-7178-216-5. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál,
2013. ISBN 978-80-262-0367-4. PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál,
2002. ISBN 80-7178-621-7. ŠVEC, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido,
2009. ISBN 978-80-7315-192-8. ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum,
1999. ISBN 80-246-0003-X. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada
2011. ISBN 978-80-247-3357-9. Zápočet Podmínkou k získání zápočtu je písemná práce v rozsahu nejméně 5 normostran na téma konzultované s vyučujícími předmětu. Zkouška Zkouška je realizována formou písemného testu v rámci tematického obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).