Disciplína se věnuje představení vědecké disciplíny zabývající se obecně vyučovacím procesem ve (formálním i neformálním) vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od představení základních pojmů a postupně se věnuje jednotlivým tématům didaktiky dospělých, jimiž jsou vzdělavatel a účastník dospělých, cíle vzdělávání, obsah vzdělávání, formy a metody vzdělávání, materiální didaktické prostředky a hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu
2. Oblasti uplatnění didaktiky dospělých
3. Androdidaktické principy
4. Vzdělavatel dospělých
5. Ú častníci vzdělávání dospělých
6. Cíle ve vzdělávání dospělých
7. Obsah vzdělávání
8. Formy vzdělávání dospělých
9. Metody vzdělávání dospělých – tradiční metody
10. Metody vzdělávání dospělých – aktivizační metody
11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých
12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých
13. Evaluace ve vzdělávání dospělých Povinná literatura: KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika.
1. vydání. Praha: Portál,
2002. ISBN 80-7178-253-X. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Vydání neuvedeno. Brno: Paido,
2003. ISBN 80-7315-039-5. MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika.
2. přepracované vydání. Praha: ASPI,
2004. ISBN 80-7357-045-9. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika.
2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing,
2007. ISBN 978-80-247-1821-7. Doporučená literatura: BEDNÁŘ, Miloš. Etický kodex lektora. Andragogika: čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 1998, č. 2, s. 10–11. ISSN 1211-6378. BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace: jak vést skupinová setkání.
1. vydání. Kladno: Aisis,
2007. ISBN 80-904071-0-7. FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů.
1. vydání. Praha: Portál,
2008. ISBN 978 -80-7367-471-7. GAGNÉ, Robert, M. Podmínky učení.
1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,
1975. ISBN neuvedeno. HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých.
1. vydání. Praha: Karolinum,
1999. ISBN 80- 7184-841-7. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola.
1. vydání. Praha: Portál,
2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KOPECKÁ, Jana. Interaktivita ve vzdělávání dospělých. In: Sborník příspěvků z Festivalu vzdělávání dospělých AEDUCA
2010. Vydání neuvedeno. Olomouc: Univerzita Palackého,
2010. ISBN neuvedeno. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce.
1. vydání. Brno: Společnost pro odbornou literaturu,
2007. ISBN 978-80-87029-12-1. LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer,
2009. ISBN 978-0-470- 40304-4. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.
2. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál,
2002. ISBN 80-7178 -631-4. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia.
1. vydání. Praha: Grada Publishing,
2012. ISBN 978-80-247-4152-9. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách.
1. vydání. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-246-1. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých.
1. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita,
2009. ISBN 978-80-213-2001-7. ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj.
1. vydání. Brno: Computer Press,
2004. ISBN 80-251-0457-5. Zápočet: Zápočet bude udělen za včasné vypracování a kladné ohodnocení písemné práce týkající se metod výuky. Téma a forma této práce bude specifikována vyučující na začátku semestru. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou připuštění ke zkoušce. Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce), obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít (alespoň stručný) úvod a závěr. Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací (využité zdroje v textu) – minimálně pět odborných pramenů a případně další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje). Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům stanoveným katedrou (viz pokyny k vypracování písemných prací). Zkouška: Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v sylabu disciplíny. Podmínky pro udělení zápočtu i složení zkoušky jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.