AAN120016 / GERONTAGOGIKA ANPR / Bakalářské studium 2019/2020 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 2/1; povinný oborový předmět Z + Zk/ 6 kreditů Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání seniorů v rámci širokých sociálně-ekonomických, kulturních a edukačních kontextů, jakými jsou např. demografická situace ČR, postavení seniorů v současné společnosti, meze a možnosti jejich docility či analýza vzdělávací nabídky. Absolvování tohoto předmětu by mělo přispět ke komplexnímu pochopení zásadních aspektů seniorského vzdělávání a umožnit studentům v budoucnu realizovat vzdělávací, osvětové a kulturní aktivity vhodné pro uvedenou cílovou skupinu. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Stáří a stárnutí v pohledu vybraných teoretických konceptů
2. Periodizace lidského života, vymezení sénia.
3. Demografická situace ČR, aktuální stav a prognózy dalšího vývoje
4. Demografické aspekty stárnutí společnosti
5. Gerontagogika: předmět a vznik gerontagogiky; postavení v systému věd
6. Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah
7. Specifika seniorské edukace
8. Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách
9. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; rychlost učení
10. Paměť: typy paměti; paměťový proces. Trénování paměti.
11. Specifické požadavky seniorů na organizaci učebního procesu
12. Věkový manistreaming; bariéry edukace seniorů
13. Institucionální zabezpečení: univerzity třetího věku; akademie třetího věku; kluby důchodců; další instituce. Povinná literatura: ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita,
2011. ISBN 978-802-1056-404. DROBNÝ, Tomáš a Michal ŠERÁK. Senioři v muzeu. Metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum Brno,
2016. ISBN 978-80-7028-484-1. Dostupné z: http://www.mcmp.cz/vzdelavani/metodicke-texty-a-doporuceni/seniori-v- muzeu/ HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team,
2010. ISBN 978-808-7109-199. KOCIANOVÁ, Renata et al. Analysis and comparison of forms and methods for the education of older adults in the V4 countries. Praha: FF UK v Praze,
2013. ISBN 978-80-7308-504-9. KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK. Nové trendy ve vzdělávání dospělých / Nowe trendy w edukacji seniorów. Banská Bystrica, Praha, Kraków: AIVD ČR,
2014. ISBN 978-80-904531-8-0. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/ Strategie přípravy na stárnutí společnosti 2019–2025. Praha: MPSV,
2019. [online]. Dostupné na: https://www.komora.cz/legislation/72-19-strategie-pripravy-na-starnuti-spolecnosti-2019-2025-t-6-6-2019/ ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-551-6. ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s.,
2019. [online]. Dostupné z: https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/08/Analy%CC%81za_participace_web.pdf ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada,
2015. ISBN 978-80-247-5446-8. WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie / Stárnutí a stáří v rychle se měnícím světě. Sosnowiec, Praha: Ofyciny Wydawnicza „Humanitas“,
2013. ISBN 978-83-61991-19-9. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/ Doporučená literatura: Andragogika – čtvrtletník pro rozvoj a vzdělávání dospělých, č. 3/2011 a č. 2/2009. ISSN 1211-6378. Dlouhodobý záměr seniorského vzdělávání na období 2008 až
2015. Brno: AU3V,
2008. [online]. Dostupné na: http://au3v.vutbr.cz/soubory/DZ_AU3V_CR.doc. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského,
2007. ISBN 978-80-223-2287. ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého,
2004. ISBN 978-80-244-0879-8. E-senior. [online]. Dostupné na: http://www.e-senior.cz. GRACOVÁ, Drahomíra a Erik SELECKÝ. Vývojové trendy edukácie seniorov na univerzitách tretieho veku v Európe. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta,
2017. ISBN 978-80-557-1378-6. HATÁR, Ctibor. Geragogika. Vybrané kapitoly z teórie a metodiky edukácie seniorov. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta,
2014. ISBN 978-80-558-0666-2. KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada,
2004. ISBN 80-247-0548-6. LIVEČKA, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací,
1979. Madridský plán a jiné strategické dokumenty. Praha: Gerontologické centrum a EV public relations,
2007. ISBN 978-80-254-0174-3. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita,
2009. ISBN 978-80-210-5029-7. ČSÚ. Senioři. Dostupné na: https://www.czso.cz/csu/czso/seniori. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál,
1999. ISBN 80-7178-274-2. TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press,
2009. ISBN 978-80-251-2104-7. VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav,
2008. ISBN 978-802-1046-276. Zápočet: Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu cca 5 normostran, jejímž obsahem má být shrnutí realizovaného strukturovaného rozhovoru s vybraným seniorem. Požadavky na obsah a podobu tohoto interview musejí být předem konzultovány s vyučujícím. Hotový text je nutné odevzdat nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky v tištěné podobě na sekretariát katedry a současně zaslat elektronicky na adresu: michal.serak@ff.cuni.cz. Zkouška: Zkouška má podobu diskuse nad předloženou písemnou prácí a její součástí je i zodpovězení jedné z vylosovaných otázek, jejichž zadání je totožné s výše uvedenými tématickými okruhy. Očekávána je kromě zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny. Prerekvizita: Předmět Gerontagogika je prerekvizitou předmětu AAN120017 Proseniorská edukace.