Charles Explorer logo
🇬🇧

Prosenior Education

Class at Faculty of Arts |
AAN120017

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN120017 / PROSENIORSKÁ EDUKACE ANPR / Bakalářské studium 2020/2021 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. LS 2/1; povinný předmět Z + Zk/ 4 kredity Obsah předmětu sleduje seznámení s politickými a sociokulturními aspekty stárnutí populace včetně souvisejících negativních jevů a nástrojů jejich řešení. Analyzována bude především problematika ageismu a stereotypizace starších dospělých. Pozornost bude věnována i strategiím a nástrojům přípravy na stáří. Cílem je změna postoje studentů ke starším jedincům, rozvoj základních kompetencí mezigeneračního učení a ovlivnění pohledu na vlastí stárnutí. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Sociální souvislosti stárnutí populace (postavení seniorů ve společnosti, rizika stárnoucí populace)

2. Starší dospělí a senioři v kontextu veřejných politik (přístup státu, mezinárodní a národní strategické dokumenty, aktuální legislativa)

3. Přehled výchozích konceptů stárnutí (aktivní stárnutí, úspěšné stárnutí, zdravé stárnutí)

4. Adaptace na stárnutí a stáří

5. Kvalita života ve vyšším věku (autonomie ve stáří, psychohygiena třetího věku)

6. Preseniorská edukace (cíle, obsahy, aktivity, možnosti přípravy na stárnutí a na stáří)

7. Silver economy, senioři a moderní technologie

8. Příjmy a životní podmínky seniorů (sociální zabezpečení a důchodový systém v České republice, mezigenerační solidarita)

9. Prarodičovství, mezigenerační komunikace

10. Mezigenerační učení

11. Věkový mainstreaming

12. Věková stereotypizace, ageismus (typologie, příčiny a projevy ageismu)

13. Proseniorská edukace (cíle, obsahy, aktivity) Povinná literatura: Ageismus. Dostupné na: https://www.ageismus.cz/ HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team,

2010. ISBN 978-808-7109-199. ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow,

2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/337389448_PREPARATION_TO_AGEING_AND_OLD_AGE ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s.,

2019. [online]. Dostupné z: https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/08/Analy%CC%81za_participace_web.pdf TOŠNEROVÁ, Tamara. Ageismus. Průvodce stereotypy a mýty o stáří. Praha: Ústav lékařské etiky

3. LF UK a FNKV Praha,

2002. ISBN 80-238-9506-0. VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav,

2008. ISBN 978-802-1046-276. Doporučená literatura: ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada,

2012. ISBN 978-80-247-3901-4. DESSAINT, Marie-Paule. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál,

1999. ISBN 80-7178-255-6. KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada,

2004. ISBN 80-247-0548-6. Madridský plán a jiné strategické dokumenty. Praha: Gerontologické centrum a EV public relations,

2007. ISBN 978-80-254-0174-3. Dostupné z: http://www.geriatrie.cz/dokumenty/madridsky_plan.pdf STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál,

1999. ISBN 80-7178-274-2. ŠERÁK, Michal. Vybrané institucionální bariéry a jejich role v procesu edukace starších dospělých. In: KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Lukasz TOMCZYK. Nové trendy ve vzdělávání seniorů – Nowe trendy w edukacji seniorów. Banská Bystrica, Praha, Warszawa: AIVD ČR,

2014. s. 63–72. ISBN 978-80-904531-8-0. TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press,

2009. ISBN 978-80-251-2104-7. VIDOVIĆOVÁ, Lucie a Eva GREGOROVÁ. Mainstreaming věku jako strategie managementu populací se stárnoucí demografickou strukturou. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí,

2007. ISBN 978-80-87007-57-0. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_232.pdf WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie. Sosnowiec, Praha: Ofyciny Wydawnicza „Humanitas“,

2013. ISBN 978-83-61991-19-9. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/page/2/ Zápočet: Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu cca 5 normostran, přičemž požadavky na obsah a podobu práce musejí být předem konzultovány s vyučujícím. Text je nutné nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky elektronicky zaslat elektronicky na adresu vyučujícího předmětu. Zkouška: Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Součástí zkoušky je rovněž diskuse nad předloženou písemnou prací. Očekávána je kromě zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny. Podmínky pro udělení atestace jsou totožné pro bakalářské prezenční i kombinované studium. Prerekvizitou předmětu AAN120017 Proseniorská edukace je předmět AAN120016 Gerontagogika.