AAN120022 / ŘÍZENÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH ANPR / Bakalářské studium 2020/2021 Mgr. Elena Kubejová, CSc. 2/2 ZS; povinný předmět Z + Zk / 5 kreditů Cílem předmětu je poskytnout poznatky ke specifickým aspektům řízení a rozvoje pracovníků v oblasti sociálních služeb. Předmět obsahuje úvod do problematiky sociálních služeb, specifika profesních skupin pracovníků a jejich motivaci, specifika pracovních vztahů a pracovního prostředí v sociálních službách a řízení vztahů s klienty. Zaměřuje se na aplikace modelů řízení a rozvoje lidí v oblasti sociálních služeb, na systém personálního řízení a realizaci personálních činností, na vzdělávání a rozvoj pracovníků v sociálních službách. Postihuje problematiku řízení kvality pracovního výkonu a specifika péče o profesionální pečující v sociálních službách. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Sociální služby (sociální služby v České republice a jejich vývoj; legislativa, standardy kvality a systémy kvality v sociálních službách, pojem kvality v práci, objektivní indikátory a kritéria a subjektivní vnímání kvality; měřitelnost kvality v sociálních službách; personální standardy v systému standardů kvality)
2. Charakteristika skupiny pracovníků v sociálních službách (vliv společenských a sociokulturních podmínek na sociální status profesí v sociálních službách; aspekty demografické, sociální, psychologické, osobnostní, profesionálně odborné; motivace k volbě povolání)
3. Mezilidské vztahy v prostředí sociálních služeb (sympatie a antipatie, intuice, udržení hranic, vstřícnost, důvěra, spolupráce a individuální odpovědnost, konflikty, specifika rizik – vyhoření, navázaní blízkých osobních vztahů s klientem)
4. Organizační kultura v prostředí sociálních služeb (normy a normativy, hodnoty a postoje; kreativita v práci v sociálních službách; etický kodex povolání v sociálních službách)
5. Pracovní prostředí v sociálních službách (charakter práce a rizika prostředí)
6. Řízení vztahů s klienty sociálních služeb (specifika cílových skupin klientů)
7. Koncepce řízení lidí v sociálních službách (aplikace modelů řízení a rozvoje lidí v organizaci v prostředí sociálních služeb)
8. Personální řízení v sociálních službách (význam, cíle, funkce a úkoly personálního řízení v sociálních službách; komunikace v organizaci, vedení lidí a kontrolní systém)
9. Systém personálních činností v sociálních službách (analýza pracovních míst – popis pracovních míst a kvalifikační a kompetenční profil pracovních míst, personální plánování, získávání a výběr pracovníků, adaptace a rozmísťování, hodnocení a odměňování pracovníků – finanční odměňování a morální satisfakce, vzdělávání a rozvoj pracovníků, řízení kariéry, pracovní podmínky, uvolňování pracovníků; fluktuace pracovníků)
10. Vzdělávání pracovníků v sociálních službách (význam a cíle vzdělávání, celoživotní vzdělávání; odbornost a kompetence; profesionální příprava)
11. Rozvoj pracovníků v sociálních službách (perspektivy rozvoje pracovníků; kariéra pracovníků)
12. Řízení kvality pracovního výkonu v sociálních službách
13. Specifika péče o pečující Povinná literatura: HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium,
1999. ISBN 80-902081-8-5. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál,
2006. ISBN 80-7367-181-6. MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál,
2008. ISBN 978-80-7367-368-0. MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál,
2013. ISBN 978-80-262-0366-7. MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál,
2008. ISBN 978-80-7367-502-8. MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizaci. Brno: Marek Zeman,
2004. ISBN 80-903070-1-9. ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství,
2007. ISBN 978-80-86429-36-6. WINKLER, Jiří. Teorie rozhodování a dynamika sociální politiky. Brno: Masarykova univerzita,
2007. ISBN 978-80- 210-4486-9. Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. a prováděcí vyhláška č. 505/2006 Sb. Doporučená literatura: COULSHED, Veronica. Management in social work. Basingstoke: Macmillan,
1990. ISBN 0-333-51483-1. GOFFMAN, Erving. Asylums: Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Immates. Harmondsworth: Penguin Books,
1968. GOFFMAN, Erving. Stigma. Praha: Sociologické nakladatelství,
2003. ISBN 80-86429-21-0. HAVRDOVÁ, Zuzana a Lenka ZAMYKALOVÁ. Profesní struktura a kvalifikační předpoklady pracovníků v sociálních službách. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí,
2001. ISBN 80-238-8221-X. HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích,
2010. ISBN 978-80-87398 -06-7. HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: FHS UK,
2011. ISBN 978-80-87398-14-2. HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: FHS UK,
2011. ISBN 978-80-87398-15-9. JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál,
2010. ISBN 978-80- 7367-590-5. KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON),
2012. ISBN 978-80-7419-102-2. KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. Praha: Triton,
2005. ISBN 80-7254-662-7. MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál,
2007. ISBN 978-80-7367-310-9. MATOUŠEK, Oldřich, KODYMOVÁ, Pavla a Jana KOLÁČKOVÁ. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál,
2005. ISBN 80-7367-002-X. MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ. Kvalita péče o seniory. Řízení kvality dlouhodobé péče v ČR. Výstupy z aplikovaného výzkumu. Praha: Galén,
2007. ISBN 978-80-7262-499-7. MÁTL, Ondřej a Milena JABŮRKOVÁ (eds.). Kvalita péče o seniory. Řízení kvality dlouhodobé péče v mezinárodním srovnání. Praha: Galén,
2007. CD-ROM. ISBN 978-80-7262-524-6. MUSIL, Libor, HUBÍKOVÁ, Olga a Kateřina KUBALČÍKOVÁ. Standardy kvality a kultura sociálních služeb. Jaká napětí mezi politikou sociálních služeb a kulturou práce s klientem v domech na půl cesty mohou vznikat z hlediska kvality sociálních služeb? (závěrečná zpráva z případové studie). Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí,
2003. ISBN 80-239-3093-1. RABUŠIC, Ladislav a Jana HAMANOVÁ. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008 (pramenná publikace European values study). Brno: Masarykova univerzita,
2009. ISBN 978-80-210-4952-9. RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Praha: Academia,
1996. ISBN 80-200-0571-4. TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Praha: Portál,
2010. ISBN 978-80-7367-680-3. VIDOVICOVÁ, Lucie a kol. Senioři a sociální opatření v oblasti stárnutí v pohledu české veřejnosti: zpráva z empirického výzkumu. Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí,
2003. ISBN 80-239-1351-4. VOSTROVSKÝ, Václav a Jaromír ŠTŮSEK. Strategické plánování neziskových organizací v podmínkách znalostní společnosti. Praha: Agnes,
2008. ISBN 978-80-903696-5-8. Zápočet Pro studenty prezenčního i kombinovaného studia je požadavkem k zápočtu zpracování eseje (v rozsahu minimálně dvou normostran) k diskuzi v průběhu semináře na základě povinné či doporučené literatury podle zadání vyučující. Dalším požadavkem k zápočtu je pro studenty prezenčního i kombinovaného studia písemná práce na téma v rámci obsahu předmětu v rozsahu 6–8 normostran. Téma práce je třeba konzultovat s vyučující. Termín odevzdání práce je minimálně deset dní před termínem zkoušky v elektronické podobě na e-mailovou adresu vyučující. Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům stanoveným katedrou pro vypracování písemných prací (viz Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce). Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník, formu studia a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem). Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací (využité zdroje v textu) - minimálně pět odborných zdrojů (odborných knižních pramenů, odborných článků). Zkouška Požadavky k ústní zkoušce z předmětu Řízení a rozvoj pracovníků v sociálních službách jsou stručně charakterizovány obsahem předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Zkoušku lze vykonat po získání zápočtu. Prerekvizitou pro zápočet a zkoušku z předmětu Řízení a rozvoj pracovníků v sociálních službách je předmět Aplikace metod personální práce (AAN120043).