AAN120028 / PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANPR / Bakalářské studium 2020/2021 PhDr. Tomáš Langer LS 1/1; povinně volitelný předmět Z + Zk / 4 kredity Předmět bude realizován kombinací přímé výuky, přednášek s hosty – experty na jednotlivá témata a vlastní prací studentů na projektu. Díky tomuto kombinovanému přístupu získají studenti jak maximum teoretických informací, tak i praktických poznatků a zkušeností díky kontaktu s realitou profesního vzdělávání dospělých. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Profesní vzdělávání dospělých, definice, terminologie, teoretické koncepty
2. Kontext, prostředí a systém profesního vzd ělávání dospělých v České republice
3. Legislativa, koncepční a programové dokumenty profesního vzdělávání dospělých
4. Stav profesního vzdělávání dospělých v České republice podle vybraných statistik, výzkumů a analýz
5. Specifika profesního vzdělávání dospělých ve firmách, podnicích a úřadech
6. Příprava profesního vzdělávání dospělých: strategický rámec, plán vzdělávání
7. Příprava profesního vzdělávání dospělých: analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, vč. jejich interpretace
8. Příprava profesního vzdělávání dospělých: kompetence, kompetenční přístup ke vzdělávání a kompetenční modely
9. Příprava profesního vzdělávání dospělých: projekt vzdělávací akce
10. Realizace profesního vzdělávání dospělých: organizace, logistika a ekonomika
11. Evaluace profesního vzdělávání dospělých: zpětná vazba a její vyhodnocení
12. Kvalita a efektivita profesního vzdělávání dospělých
13. Aktuální trendy v profesním vzdělávání dospělých Povinná literatura: BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing,
2010. ISBN 978-80-247-2914-5. HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing,
2006. ISBN 80-247-1667-4. LANGER, Tomáš. Spolupráce zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí. Jak na firemní vzdělávání kvalitně? Praha: Svaz průmyslu a dopravy,
2013. ISBN neuvedeno. Dostupné na: https://www.socialnidialog.cz/images/stories/Zamestnavatele_a_vzdelavaci_instituce.pdf. Doporučená literatura: BELCOURT, Monica a Phillip C. WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada Publishing,
1998. ISBN 80-7169-459-2. FOLWARCZNÁ, Ivana. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada Publishing,
2010. ISBN 978-80-247-3067-7. HEJDUKOVÁ, Jitka a kol. Aktuální problémy zaměstnanosti z pohledu zaměstnavatelů a zaměstnanců. Praha: ČMKOS,
2015. Dostupné na: http://www.spcr.cz/images/stories/Projekty/Aktualni_problemy_zamestnanosti.pdf. KOL. Vzdělávání
4.0 a sociální partneři v České republice. Praha: Českomoravská konfederace odborových svazů,
2019. ISBN 978-80-86809-30-4. NĚMEC, Jan. Další profesní vzdělávání. Právní úprava a stav ve vybraných evropských zemích. Praha: Parlamentní institut PS P ČR,
2007. Dostupné na: http://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=20956. NOVOTNÝ, Petr (ed.). Pracoviště jako prostor k učení. Brno: Masarykova univerzita,
2009. ISBN 978-80-210-4918-5. NOVOTNÝ, Petr. Profesní vzdělávání dospělých. In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita,
2008. s. 113-141. ISBN 978-80-210-4779-2. NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita,
2009. ISBN 978-80-210-5116-4. VODÁK, Josef a Alžběta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing,
2007. ISBN 978-80-247-1904-7. VYCHOVÁ, Helena. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV,
2008. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné na: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf. Elektronické zdroje: http://ec.europa.eu/epale http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis Zápočet: K zápočtu je požadována písemná práce, jejíž téma a požadavky je potřeba konzultovat s vyučujícím. Student si může vybrat jedno z následujících témat (práce musí být zpracována na podkladu reálné zkušenosti studenta, dostupných materiálů a s oporou v teoretických konceptech), případně navrhnout téma vlastní: • analýza/návrh systému profesního vzdělávání v konkrétní firmě, • návrh analýzy vzdělávacích potřeb v konkrétní firmě, • zpracování kompetenčního modelu pro vybranou pozici/e v konkrétní firmě, • zpracování plánu vzdělávání pro konkrétní firmu, resp. pozici ve firmě. Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům stanoveným katedrou pro vypracování písemných prací (viz Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce). Zkouška: Zkouška je realizována formou ústního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Ke zkoušce lze přistoupit po získání zápočtu. Podmínky pro udělení atestace jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia. Prerekvizitou předmětu AAN120028 Profesní vzdělávání dospělých je předmět AAN120041 Aplikace metod vzdělávání dospělých.