AAN120030 / ZÁKLADY GERONTOLOGIE ANPR / Bakalářské studium 2020/2021 MUDr. Zdeněk Kalvach, CSc. LS 1/1; povinně volitelný předmět Z + Zk / 4 kredity Cílem předmětu je seznámení s předmětem gerontologie a s problematikou stárnutí a stáří. Jde přitom o stárnutí jak individuální, tak populační, o tzv. demografickou změnu se zásadními civilizačními souvislostmi a společenskými dopady. Diskutováno bude pojetí a smysl života ve stáří, filosofické a existenciální souvislosti, etická rizika, věková diskriminace versus bezvěká společnost, pojetí společenské podpory a služeb, vytváření prostředí přátelského pro seniory a dobrého sousedství, konflikt humanistického přístupu s ekonomicko-biologickým redukcionismem a neomaltuziánstvím. Na individuální úrovni půjde o rozlišení patologie od úspěšného stárnutí a zdravého stáří, o pochopení zdraví, nezdraví a disability ve stáří nad rámec „disease model“, probrána bude geriatrická křehkost (fragilty) i další vybraná zdravotní problematika (např. syndrom demence). V rámci ucelené podpory bude zmíněna long-term care (dlouhodobá péče) v užším a širším smyslu, také psychologické aspekty či péče hospicová s problematikou umírání a smrti. Předmět sleduje témata v kontextu celoživotního učení a vzdělávání, age managementu a klade důraz na společenskou participaci starších lidí včetně podpory zaměstnanosti. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Stáří a gerontologie - základní pojmy, vymezení problematiky, historie, periodizace lidského života
2. Demografie a populační stárnutí, demografická panika a neomaltuziánství, priority a humanistická východiska přístupu k seniorům a znevýhodněným lidem, společenská a individuální zodpovědnost
3. Experimentální gerontologie - teorie stárnutí, involuce, normy, fyziologie, patologie
4. Fenotyp stáří, stárnutí úspěšné a neúspěšné, racionální prevence a salutogeneze versus anti-ageing medicine s elixíry mládí
5. Sociální gerontologie, kvalita a smysl života ve stáří, spiritualita, priority proseniorských politik a teorie lidských potřeb, dignitogeneze, sebevražednost, Národní program přípravy na stárnutí
6. Gerontologie klinická - geriatrie, funkční zdraví, soběstačnost, geriatrická křehkost, geriatrické syndromy, medicína na konci éry chorob, život se zdravotním postižením, podpora zdraví
7. Sociální patologie a stáří - stereotypizace a věková diskriminace (ageismus), nevhodné jednání se seniory, zanedbávání a týrání seniorů (elder abuse), maligní komunikace, osamělost
8. Psychologie a psychopatologie stáří, kognitivní deficit, demence, deprese, delirium, maladaptace, stres, životní příběh a integrita osobnosti, "stále jsem to já"
9. Mobilita, stabilita, podpůrné prostředí, age-friendly environment - WHO a EU, koncepce přístupnosti a univerzální design, doprava, pády, úrazy
10. Celoživotní vzdělávání, univerzity
3. věku, veteránství, informační a komunikační technologie, gerontotechnology, telemedicína a tísňová péče
11. Dlouhodobá péče v užším a širším smyslu, komunitní systém integrovaných podpůrných služeb, péče zaměřená na člověka, deinstitucionalizace
12. Zaměstnanost, bydlení, sociální potenciál sousedství, komunitní plánování, seniorské a proseniorské neziskové organizace, klíčová role obcí a spolků
13. Umírání, smrt, thanatologie, hospice a paliativní péče, eutanázie, paliace versus animace, hodnota života Povinná literatura: ČELEDOVÁ Libuše, KALVACH Zdeněk a Rostislav ČEVELA. Úvod do gerontologie. Praha: Karolinum,
2016. ISBN
9788024634043. ČEVELA, Rostislav, KALVACH Zdeněk a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie - úvod do problematiky. Praha: Grada Publishing,
2012. ISBN 978-80-247-3901-4. HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček brain team,
2010. ISBN 978-80-87109-19-9. KALVACH, Zdeněk a kol. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada Publishing,
2012. ISBN 978-80-247-4026 -3. KALVACH, Zdeněk a kol. Podpora systému integrovaných podpůrných služeb na komunitní úrovni. Diakonie ČCE, Praha,
2015. ISBN neuvedeno. Dostupné z http://www.diakonie.cz/res/archive/013/001863.pdf?seek=1414065093 KALVACH, Zdeněk. Zdraví a nemoc. Středokluky: SUSA,
2019. ISBN 978-80-88084-21-1. Doporučená literatura: AUSTAD, Steven N. Proč stárneme: proměny lidského těla. Praha: Mladá fronta, 1999, ISBN 80-204-0804-5. BERNLEF, J. Vyhasínání mozku Martina Kleina. Beroun: Za tratí,
2010. ISBN 978-80-904335-2-6. CUCUI, Jasutaka. Konec stříbrného věku. Praha: Odeon,
2011. ISBN 978-80-207-1362-9. ČAPEK, Karel. Věc Makropulos. Praha: Artur,
2008. ISBN 978-80-87128-17-6. HAYFLICK, Leonard. Jak a proč stárneme. Praha: Knižní klub,
1997. ISBN 80-7176-536-8. KALVACH, Zdeněk a kol. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada Publishing,
2008. ISBN 978-80 -247-2490-4. KALVACH, Zdeněk a kol. Úvod do gerontologie a geriatrie, Díl 1 - Gerontologie obecná a aplikovaná. Praha: Karolinum
1997. ISBN 80-7184-366-0. MPSV. Národní program přípravy na stárnutí 2008-2012. Praha: MPSV ČR,
2008. Respektování lidské důstojnosti. Praha: Cesta domů,
2004. ISBN 80-239-4334-0. SHAKESPEARE, William. Král Lear. Brno: Atlantis,
2010. ISBN 978-80-7108-315-3. Doporučené filmy: Rok 2030 - povstání seniorů (2030 - Aufstand der Alten, televize ZDF, r. J. Lühdorf) Rok 2030 - povstání mladých (2030 - Aufstand der Jungen, televize ZDF, r. J. Lühdorf) Buena Vista Social Club (Buena Vista Social Club, koprodukce, 1999, r. W. Wenders) Příběh Alvina Straighta (The Straight Story, koprodukce, 1999, r. D. Lynch) Harry Brown (Harry Brown, Velká Británie, 2009, r. D. Barber) Daleko od ní (Away from her, 2006, r. S. Polley) Iris: Příběh jedné ženy (Iris: A memoir of Iris Murdoch, 2001, r. R. Eyre) Zápočet: Podmínkou k získání zápočtu je vypracování odborné eseje na téma konzultované s vyučujícím. Práci je třeba zaslat vyučujícímu v elektronické podobě minimálně deset dní před termínem zkoušky. Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům stanoveným katedrou pro vypracování písemných prací (viz Pokyny k vypracování bakalářské/diplomové práce). Titulní strana písemné práce má obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník, formu studia a datum vypracování práce. Práce musí mít stručný Úvod a Závěr, měla by být členěna do kapitol (s Obsahem). Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací (využité zdroje v textu) – minimálně deset odborných zdrojů (odborných knižních pramenů, odborných článků). Zkouška: Požadavky k ústní zkoušce z předmětu Základy gerontologie jsou stručně charakterizovány obsahem předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Zkoušku lze vykonat po získání zápočtu (viz požadavky k zápočtu).