AAN120038 / ÚVOD DO ANDRAGOGIKY ANPR / Bakalářské studium 2018/2019 PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 2/-, povinný předmět Zk / 5 kreditů Záměrem předmětu je seznámit studenty se společenskými, politickými a ekonomickými kontexty, které vedly k rozvoji celoživotního vzdělávání a učení se, a se současným pojetím andragogiky jako vědy a studijního oboru a vzdělávání dospělých jako pole praxe. Akcentovány budou především vědecké základy andragogiky, její vznik a vývoj a myšlenky klíčových představitelů. Důraz bude kladen především na osvojení si základní terminologie a získání elementárního přehledu o andragogice jako vědecké disciplíně a o jejím vývoji a aktuální situaci ve světě i v České republice. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Terminologie věd o výchově a vzdělávání
2. Společenské změny a rozvoj vzdělávání a učení se dospělých
3. Koncept celoživotního vzdělávání
4. Koncept celoživotního učení (se)
5. Formální, neformální, informální vzdělávání a učení (se) v dospělosti
6. Andragogika jako vědecká disciplína a studijní obor, vzdělávání dospělých jako pole praxe
7. Andragogika v systému společenských věd
8. Struktura andragogiky
9. Vznik a vývoj teorií vzdělávání dospělých do poloviny
20. století
10. Rozvoj andragogiky v kontinentální Evropě od poloviny
20. století
11. Rozvoj andragogiky v anglosaských zemích od poloviny
20. století
12. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích
13. Profese andragoga a profesionalizace andragogické práce Povinná literatura: BENEŠ, Milan. Andragogika.
2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing,
2014. ISBN 978-80-247-4824-5. BENEŠ, Milan. Andragogika - teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia,
2003. ISBN 80-86432-23-8. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7. PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál,
2009. ISBN 978-80-7367-546-2. Doporučená literatura: BENEŠ, Milan a kol. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. Praha: Eurolex Bohemia,
2002. ISBN 80-86432-40-8. KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2013. ISBN 978-80-7308-493-6. JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge,
2009. ISBN 978-0-415-41904-8. JARVIS, Peter. Adult Education and Lifelong Learning. London: RoutledgeFalmer,
2004. ISBN 978-0-415-31493-0. LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v
20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity,
2010. ISBN 978-80-555-0153-6. PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník. Praha: Academia,
2002. ISBN 80-200-0950-7. ŠERÁK, Michal a kol. Celoživotní učení a sociální politika: vazby a přesahy. Praha: AIVD,
2012. ISBN 978-80-904531-3-5. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Česká zemědělská univerzita,
2009. ISBN 978-80-213-2001-7. ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum,
1996. ISBN 80-7184-326-1 Zkouška: Zkouška je pro studenty prezenčního i kombinovaného studia realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Prerekvizita Korekvizitou předmětu Úvod do andragogiky je předmět Pedagogika. Předmět je prerekvizitou předmětu Andragogika a vzdělávání dospělých.