Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika dospělých

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN120040

Anotace

AAN120040 / DIDAKTIKA DOSPĚLÝCH ANPR / Bakalářské studium 2019/2020 PhDr. Tomáš Langer ZS 2/0; povinný předmět Zk / 5 kreditů Cílem předmětu je představit didaktiku dospělých jako vědeckou disciplínu zabývající se obecně vyučovacím procesem ve (formálním i neformálním) vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od představení základních pojmů a postupně se věnuje jednotlivým tématům didaktiky dospělých, jimiž jsou didaktické principy, vzdělavatel a účastník vzdělávání dospělých, cíle vzdělávání, obsah, formy a metody vzdělávání dospělých, materiální didaktické prostředky, hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu

2. Androdidaktické principy

3. Vzdělavatel dospělých a jeho role ve vzdělávacím procesu

4. Účastníci vzdělávání dospělých

5. Cíle ve vzdělávání dospělých

6. Obsah vzdělávání

7. Formy vzdělávání dospělých

8. Metody vzdělávání dospělých 1

9. Metody vzdělávání dospělých 2

10. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 1

11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 2

12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých

13. Evaluace ve vzdělávání dospělých Povinná literatura: LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing,

2016. ISBN 978-80-271-0093-4. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing,

2012. ISBN 978-80-247-4152-9. ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing,

2014. ISBN 978-80-247-4590-9. Doporučená literatura: DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. Od r. 2014, č. 1, s.

3. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Publikum. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2014, č. 2–3, s. 4-5. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 4, s. 6–7. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 5, s. 4–5. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Scénář III. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 6, s. 6–8. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Kulisy. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2015, č. 8, s. 7–9. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Tomáš LANGER. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity I. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 9, s. 6–8. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Rekvizity II. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 10, s. 8–9. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Za oponou vzdělávání dospělých: Tradiční a alternativní divadlo. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2016, č. 11, s. 8–9. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na „jevišti“ vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2017, č. 13, s. 6–7. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Motivace účastníků vzdělávání. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2017, č. 14/15, s. 28–29. ISSN 2336-5145. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Na jevišti vzdělávání dospělých: Průběh a závěr představení. Andragogika v praxi: odborný čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 2018, č. 16, s. 10–11. ISSN 2336-5145. KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál,

2002. ISBN 80-7178-253-X. KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing,

2017. ISBN 978-80-271-0287-7. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido,

2003. ISBN 80-7315-039-5. MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning,

2005. ISBN 978-1-84480-140-4. PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing,

2012. ISBN 978-80-247- 3960-1. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál,

2002. ISBN 80-7178-631-4. ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press,

2010. ISBN 978-0-33-523539-1. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Česká zemědělská univerzita,

2009. ISBN 978-80-213-2001-7. Časopis Andragogika v praxi. E-časopis Firemní vzdělávání, www.firemnivzdelavani.eu. Zkouška: Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Podmínky pro udělení zkoušky jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.