AAN120047 / OUTDOOROVÉ AKTIVITY ANPR / Bakalářské studium 2019/2020 Mgr. Jakub Švec 0/2 LS; povinně volitelný předmět Z / 4 kredity Předmět je zaměřen na problematiku outdoorových programů a teambuildingových aktivit v kontextu zážitkové pedagogiky. Pozornost je věnována vhodnosti těchto programů ve vztahu k rozvojovým cílům, typům a druhům outdoorových programů a zásadám pro jejich přípravu a realizaci. Prostřednictvím ukázek outdoorových programů je zprostředkována zkušenost s rolí účastníka a lektora programu. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Zážitková pedagogika a důvody jejího vzniku
2. Didaktický cyklus zážitkové pedagogiky
3. Charakter a specifika outdoorových programů a jejich typy (outdoor recreation, outdoor fun, team spirit events, outdoor teambuilding, outdoor therapy, outdoor assessment center, outdoor education – outdoor management training, outdoor survival apod.)
4. Funkce outdoorových programů
5. Zásady přípravy outdoorových programů, doporučení pro jejich realizaci
6. Nácvik role účastníka outdoorového programu
7. Nácvik role lektora outdoorového programu
8. –
13. Dvoudenní outdoorový kurz Povinná literatura: FRANC, Daniel, SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ, Daniela a MARTIN, Andy. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press,
2007. ISBN 978-80-251-1701-9. SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada,
2005. ISBN 80- 247-0318-1. Doporučená literatura: BRTNÍK Jiří a Jan NEUMAN. Zimní hry na sněhu i bez něj. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-399-4. HANUŠ, Radek a Jan HRKAL. Lanové překážky a lanové dráhy. Olomouc: Hanex,
1999. ISBN 80-85783-25-8. HOLEC, OTA a kol. Instruktorský slabikář. Lipnické metodické listy, Prázdninová škola Lipnice,
1994. ISBN neuvedeno. HRKAL, Jan, HANUŠ, Radek a Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ. (eds.). Zlat ý fond her: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál,
2000. ISBN 978-80-7367-506-6. HRKAL, Jan a Radek HANUŠ (eds.). Zlatý fond her II: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál,
2011. ISBN 978-80-7367-923-1. KOŽNAR, Jan. Skupinová dynamika: (teorie a výzkum). Praha: Karolinum,
1992. ISBN 80-7066-632-3. LUCKNER, John J. a Reldan NADLER. Processing the Experience. Dubuque (Iowa): Kendall/Hunt Publishing company,
1997. ISBN 978-0-787210-00-7. NEUMAN, Jan a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál,
1999. ISBN 80-7178- 292-0. NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál,
2014. ISBN 978-80-262-0628-6. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál,
2015. ISBN 978-80-262-0988-1. VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta,
1992. ISBN 80-210-0428-2. Zápočet K zápočtu je požadováno zpracování aktivity pro zvolenou cílovou skupinu (cíl aktivity, popis aktivity, otázky k reflexi), kterou je třeba vyučujícímu odevzdat elektronicky. Rozprava k připravené aktivitě bude realizována online. Předmět je z kapacitních důvodů omezen na 15 studentů.