Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy speciální pedagogiky

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN120048

Anotace

AAN120048 / ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ANPR / Bakalářské studium 2018/2019 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. LS, 1/1; povinně volitelný předmět Z / 4 kredity Předmět Základy speciální pedagogiky uvádí do problematiky speciálněpedagogické teorie a praxe, tj. edukace osob především se zdravotním postižením a sociokulturním vyloučením. Přednášky uvádějí do teoretických východisek oboru, základní terminologie a edukační podstaty speciálněpedagogické intervence. Důraz je kladen na edukační charakteristiky tradičních cílových skupin a význam výchovy a vzdělávání v životě člověka se zdravotním postižením. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Definiční výměr speciální pedagogiky jako pedagogické disciplíny

2. Vnitřní struktura oboru

3. Tradice edukace

4. Lidská jinakost

5. Tělo a tělesnění v kontextu učení a výchovy

6. Kurikulum a základní terminologie

7. Cílové skupiny speciální pedagogiky I

8. Cílové skupiny speciální pedagogiky II

9. Variabilita dětství, dospělosti a stáří v kontextu vzdělávání osob se zdravotním postižením.

10. Školní výchova a vzdělávání dětí se zdravotním postižením (systém, smysl integrace, legislativa, kurikulární dokumenty)

11. Další vzdělávání (a výchova) dospělých se zdravotním postižením. Možnosti a limity speciálněpedagogické intervence u seniorů se zdravotním postižením

12. Terapeuticko-formativní přístupy ve speciálněpedagogické praxi

13. Školská a sociálně pracovní legislativa v ČR ve vztahu k osobám se zdravotním postižením. Povinná literatura: FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika. Praha: Triton,

2008. ISBN 978-80-7387-014-0. HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.

1. díl., Praha: FRSP a Septima,

1997. JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum,

2000. ISBN 80-7184-823-9. KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada,

2016. ISBN 978-80-247-5264-

8. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada,

2006. ISBN 80-247-1284-9. MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická andragogika – metodika. Olomouc: UP,

2016. ISBN 978-80-244-3689-0. RENOTIÉROVÁ, Marie a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP,

2006. ISBN 80-244-0873-2. VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál,

2014. ISBN 978-80-262-0602-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,

2014. ISBN 978-80-262- 0696-5. VÁGNEROVÁ, Marie et al. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum,

2002. ISBN 80-7184-929-4. VOJTKO, Tibor. Přehled skladebných komponent z latinské a řecké terminologie pro speciální pedagogiku. Hradec Králové: Gaudeamus,

2011. ISBN 978-80-7435-559-2. Doporučená literatura: NOVOSAD Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. Praha: PdF UK – Karolinum,

2002. ISBN 80-7290-091-9. SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: MU,

2010. ISBN 978-80-210-5287-1. SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada,

2016. ISBN 978-80-271-0095-8. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál:

2017. ISBN 978-80-262-1228-7. TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: PdF UK,

2000. ISBN 80-86039-90-0. VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I a II. Praha: Karolinum,

2007. ISBN 978-80-246-1318-5. VOJTKO, Tibor. Speciální pedagogika : čítanka textů k vývojovým etapám oboru 1:1883-1944. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta,

2010. ISBN 978-80-7290-475-4. Zápočet: Podmínkami získání zápočtu jsou aktivní účast při seminární činnosti a zvládnutí krátkého písemného testu ze skladebných komponent z latinské a řecké terminologie speciální pedagogiky.