Charles Explorer logo
🇨🇿

Filozofie vzdělávání dospělých

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN120114

Sylabus

Charakteristika obsahu předmětu:

1. Filozofie výchovy a vzdělávání jako obor (otázka hodnot ve výchově a vzdělávání; určování a odůvodnění výchovných cílů; výchovné cíle v pluralistické společnosti; cíle vzdělávání dospělých, otázka političnosti vzdělávání)

2. Základní soudobé teorie učení; učení se jako funkce života; učící se osoba v sociálním kontextu podle Jarvise a Illerise

3. Životní cyklus a učení se ve vztahu k intersubjektivitě; odpovědnost vzdělavatele vůči účastníkům vzdělávání a vůči společnosti

4. Pozitivismus a novopozitivismus; vývoj chápání vědy; filozofie a jazyk (strukturalismus vs. hermeneutika); problémy poznání a porozumění; dialog a vzdělávání dospělých

5. Marxismus a jeho varianty s ohledem na problematiku vzdělávání; koncept kulturní hegemonie

6. Frankfurtská škola / kritická teorie společnosti (zdroje, témata a vývoj; Adorno a Habermas o vzdělávání a učení; teorie polovzdělanosti, nevzdělanosti a neučení)

7. Alternativní teorie vzdělávání a učení (Freire a pedagogika utlačovaných; jeho následovníci; Illich a myšlenka odškolnění, postkolonialismus a vzdělávání)

8. Pragmatismus (orientace na praxi; zkušenost a vzdělávání v životě jednotlivce a společnosti; vztah vzdělávání a demokracie; Dewey, Lindeman a Mezirow; kritika pragmatismu)

9. Humanistická psychologie a představa seberealizace (inspirace v existencialismu; Rogersův koncept učení; učení se dospělých a terapie, Knowlesovo pojetí andragogiky a jeho kritika)

10. Představa role vědění a učení v moderní a postmoderní společnosti (vědění a trh; vědění a moc; postmoderní pohledy na subjekt, kulturu, životní styl a učení, univerzity v současné společnosti)

11. Vzdělávání a multikulturalismus (teorie uznání; konceptualizace vztahu většiny a menšin; aplikace na problematiku vzdělávání v soudobém světě)

12. Vztah filozofie a politiky (vývoj myšlenek/konceptů celoživotního vzdělávání a celoživotního učení ve vzdělávací politice)

13. Hlavní proud soudobé vzdělávací politiky (kritika neoliberalismu a jeho pohledů na vzdělávání a učení)

Anotace

AAN120114 / FILOZOFIE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH 1AND / Bakalářské studium 2023/2024 doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.

LS 1/1; povinný předmět

Zk / 4 kredity

Cílem předmětu je získat přehled o vývoji filozofického, pedagogického a andragogického myšlení, které formovalo (sebe)pojetí vzdělávání dospělých a mělo určující vliv na podobu praxe vzdělávání dospělých jako součásti celoživotního vzdělávání a učení se. Důraz je kladen na současné přístupy filozofie vzdělávání dospělých. Náplní seminární části předmětu bude především kritické čtení vybraných pramenů k nadčasovým a aktuálním otázkám filozofie vzdělávání (dospělých).