Charakteristika obsahu předmětu:
1. Přístupy k tvorbě obsahu výuky: action mapping, mind mapping, design thinking, ADDIE model
2. Klasifikace metod výuky
3. Metody pro motivační fázi výuky: warm-upy, ice-breakery, metody představování…
4. Metody pro expoziční fázi výuky: přednáška, demonstrování, instruktáž…
5. Metody pro fixační fázi výuky: práce s obrázkovými kartami, brainstorming a brainwriting, individuální, skupinová a společná práce, diskusní metody, interaktivní metody…
6. Metody pro aplikační fázi výuky: případové studie, hraní rolí, workshop, simulace, umělé reality…
7. Metody pro diagnostickou fázi výuky: kvíz a test, stínování…
8.–10. Další metody výuky a rozvoje: koučování, mentorování, development centrum, poradenství…
11. Práce s učebními pomůckami a didaktickou technikou ve výuce
12. Práce s vybranými softwary ve výuce: softwary pro prezentaci, hlasování, kvízy, online spolupráci…
13. Aktuální trendy v oblasti metod vzdělávání dospělých
AAN120115 / APLIKACE METOD VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH 1AND / Bakalářské studium 2023/2024
PhDr. Tomáš Langer
LS 1/2; povinný předmět
Z / 4 kredity
Předmět sleduje různorodé podoby využití vybraných metod vzdělávání dospělých v praxi formálního a neformálního vzdělávání dospělých, kombinaci zprostředkování teoretických poznatků a praktického nácviku. Představena je klasifikace didaktických metod vzdělávání dospělých, nejčastěji využívané metody v praxi, analyzovány jsou možnosti a meze aplikace metod. Pozornost je zaměřena na přednášku a nástroje zvýšení její efektivity, na diskusní metody, demonstrování a instruktáž, inscenační metody a na skupinovou práci ve vzdělávání dospělých. Dále je pozornost věnována metodám zaměřeným na řešení problémů a na rozvoj kreativního myšlení, interaktivním a aktivizačním metodám a práci s učebními pomůckami a didaktickou technikou ve vzdělávání dospělých.