Charakteristika obsahu předmětu:
1. Společnost a změna – definice, charakteristiky a dělení sociálních změn
2. Společnost a změna – faktory a bariéry sociálních změn
3. Teorie sociální změny – evoluční a cyklické teorie sociální změny
4. Teorie sociální změny – historický materialismus a teorie konfliktu
5. Zlomové změny ve vývoji lidské civilizace a změny v chápání a pojímání sociální reality, jejího vývoje a změn
6. Teoretické aspekty vztahu vzdělávání dospělých a společenských změn
7. Různá pojetí vzdělávání dospělých – vzdělávání jako faktor kontinuity společnosti a jako faktor reprodukce sociálních nerovností
8. Různá pojetí vzdělávání dospělých – radikální a liberální vzdělávací koncepce
9. Změny ve společnosti a ve vzdělávání v souvislosti s přechodem od tradičních společností k moderním – vliv vzdělávání na vznik a vývoj moderních společností
10. Rozbor transformací a charakteristik současné společnosti – hlavní teorie soudobé sociální změny – vztahy a souvislosti mezi vzděláváním dospělých a aktuálními sociálními transformacemi
11. Průmyslové revoluce a rozvoj technologií – vztah mezi rozvojem technologií a vzděláváním
12. Současné proměny světa práce – vliv makrotrendů technologií a AI na trh práce a budoucí dovednosti a predikce budoucích trendů v oblasti trhu práce a zaměstnanosti
13. Současné trendy ve vzdělávání – vliv makrotrendů, technologií a AI na oblast dovedností a vzdělávání
AAN120127 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A SOCIÁLNÍ ZMĚNA 1AND / Bakalářské studium 2023/2024
PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
LS 1/1; povinně volitelný předmět
Z / 4 kredity
Cílem předmětu je objasnit, jak sociální změny souvisejí s procesy vzdělávání a učení, nakolik jsou tyto procesy závislé na sociálních změnách a do jaké míry mohou být nástrojem, který se podílí na změnách společnosti. Předmět se zaměřuje na základní koncepty sociální změny a vývoj vztahů mezi vzděláváním dospělých a sociálními transformacemi i na aktuální sociální změny spojené s procesy digitalizace a robotizace a jejich dopady do oblasti vzdělávání a na trh práce.