Charles Explorer logo
🇬🇧

Adult Education and Information Technology

Class at Faculty of Arts |
AAN120129

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN120129 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE 1AND / Bakalářské studium 2023/2024 PhDr. Tomáš Langer ZS 1/1; povinně volitelný předmět Z / 4 kredity Cílem předmětu je představit vývoj digitálního (elektronického) vzdělávání, jeho současný stav a trendy, výhody a nevýhody využívání IT, představit příklady různých elektronických kurzů, seznámit studenty s dostupnými nástroji IT pro vzdělávání dospělých a možnostmi jejich využití ve firemní a podnikové praxi. Předmět bude realizován kombinací prezenční výuky, výuky prostřednictvím digitálních technologií a přednášek s hosty – experty na vybraná témata a průběžnou skupinovou prací studentů na zadání zápočtů. Díky tomuto kombinovanému přístupu studenti získají potřebné teoretické znalosti i praktické dovednosti a zkušenosti prostřednictvím řešení vlastních projektů, navíc přímo v digitálním prostředí. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Výuka s využitím IT (online, elektronická, digitální výuka, e-learning): vývoj, základní pojmy, principy

2. Online synchronní výuka: technické vybavení, příprava a realizace; VILT, online workshop, webinář

3. Hybridní výuka: technické vybavení, příprava a realizace, pravidla a doporučení

4. Learning Management System a Learning Experience Platform

5. Příprava a realizace online asynchronních kurzů

6. Ukázky online asynchronních kurzů

7. Data a jejich využití ve vzdělávání dospělých

8. Umělá inteligence a její využití ve vzdělávání dospělých

9. Rozšířená a virtuální realita a jejich využití ve vzdělávání dospělých

10. Digitalizace vzdělávání ve firmách a podnicích

11. Ukázky elektronické výuky ve firmách a podnicích I.

12. Ukázky elektronické výuky ve firmách a podnicích II.

13. Trendy v elektronické výuce dospělých Povinná literatura: EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni,

2020. ISBN 978-80-261-0952-5. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing,

2012. ISBN 978-80-247-4152-9. ZOUNEK, Jiří a kol. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer:

2016. ISBN 978-80-7552-217-7. Doporučená literatura: BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha:

1. VOX,

2011. ISBN 978-80-87480-00-7. ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: Pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow,

2015. ISBN nebylo přiděleno. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/webinare-ve-vzdelavani-pedagogicke-a-didakticke-aspekty.pdf. ČERNÝ, Michal a Pavlína MAZÁČOVÁ. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow,

2015. ISBN 978-80-88123-02-6. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/298808110_Tablet_ve_skolni_praxi. EGEROVÁ, Dana. E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Plzeň: Západočeská univerzita,

2012. ISBN 978-80-261-0139-0. KOLEKTIV AUTORŮ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow,

2015. ISBN 978-80-905480-7-7. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/298808009_Distancni_vzdelavani_pro_ucitele. NEUMAJER, Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem. Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer,

2015. ISBN 978-80-7478-768-3. VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,

2007. ISBN 978-80-244-1641-0. ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro tutory distančního vzdělávání. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita a Národní centrum distančního vzdělávání,

2003. ISBN 80-248-0280-5. Dostupné z: http://www.elearn.vsb.cz/cz/kurzy/Tutori_DiV_studia.pdf. Webové zdroje: ec.europa.eu/epale elearningindustry.com Zápočet: Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné splnění všech následujících zadání: • Vytvoření původního edukativního videa nebo elektronického asynchronního kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím a jeho představení studentům a vyučujícímu. • Zhlédnutí alespoň jednoho webináře, MOOC kurzu a poslech alespoň jednoho podcastu na vybrané téma. Uvedené student doloží stručnou reflexí v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím. • Úspěšné absolvování bezplatného e-kurzu Evropské platformy pro vzdělávání dospělých (EPALE) s názvem Lektorské minimum III. (http://kurzy.epale.cz). Absolvování kurzu student doloží zasláním certifikátu (se svým jménem a příjmením) z tohoto kurzu e-mailem vyučujícímu. Prerekvizitou předmětu Vzdělávání dospělých a informační technologie je předmět Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN120115).