Obsah předmětu:
1. Kompetence lektora (role lektora z hlediska sociálních dovedností)
2. Základní přístupy (behaviorální, humanistický, systemický a kognitivní přístup, NLP)
3. Struktura akce (výkonová křivka, práce s pozorností, didaktika)
4. Začátek akce (stanovení zakázky, ledolamy, efekt prvního dojmu, úvodní kontakt se skupinou)
5. Interaktivní formy výuky v práci se skupinou (typy, struktura a dynamika)
6. Efektivní moderování jako samostatná sociální dovednost (práce s materiály, parafrázování, vedení diskuse, sdílení informací různého typu)
7. Komunikace se skupinou, typy skupin (styl lektorské komunikace, jazyk jako komunikační médium, řeč těla, účastníci podle profesního a věkového složení, docilita účastníků, adaptace formy a obsahu programu)
8. Problémové situace v lektorské práci (typy problémových účastníků, rizikové situace, zvládání konfliktů a jejich prevence)
9. Před akcí (zjištění vzdělávacích potřeb, poptávky, komunikace se zadavatelem, příprava a materiály)
10. Po akci (metody evaluace, uzavření akce, komunikace se zadavatelem, výstupy)
11. Supervize programu práce se skupinou (nastavení efektivní struktury a didaktické formy, zvládnutí tvorby materiálů a výstupů)
12. Supervize dovednosti moderátora (zvládnutí konkrétních situací v roli lektora, mimořádné a náročné situace)
13. Lektorská dovednost v kontextu vzdělávání dospělých (struktura a dynamika týmu v procesu
AAN120133 / LEKTORSKÉ DOVEDNOSTI 1AND / Bakalářské studium 2023/2024
PhDr. Jan Gruber, Ph.D.
LS 1/1; povinně volitelný předmět
Z / 4 kredity
Cílem předmětu je na základě získaných poznatků z oblasti andragogiky a psychologie uvést účastníky do problematiky práce se skupinou – ve formátu kurzu, semináře, workshopu apod. způsobem, který zdůrazňuje interaktivitu práce, zapojení účastníků do dění na akci a umožňuje adekvátní užití různých metod lektorské práce, aby byla akce pro účastníky co nejpřínosnější. Pozornost bude zaměřena na strukturování programu, efektivní užití didaktických postupů a technik, na konkrétní moderátorskou dovednost, zvládání problematických situací se skupinou účastníků a problematických účastníků.