Charles Explorer logo
🇬🇧

Gerontagogy

Class at Faculty of Arts |
AAN200101

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN200101 / GERONTAGOGIKA 2AND / Bakalářské studium 2022/2023 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. LS 2/1; povinný předmět Z + Zk / 4 kredity Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání seniorů v rámci širších edukačních, sociálních a kulturních kontextů. Tematizována je především problematika změn docility v závislosti na věku, meze a možnosti efektivního učení se starších dospělých a seniorů, specifických potřeb této cílové skupiny z hlediska organizace edukačních aktivit apod. Gerontagogika je představena rovněž jako interdisciplinární vědní obor zahrnující nejen problematiku metod a forem aktivizace a vzdělávání ve stáří, ale rovněž oblasti proseniorské a preseniorské edukace, její vznik, konstituování a teoretická východiska. Zvláštní pozornost je věnována tématice věkového mainstreamingu a analýze institucionálního zabezpečení seniorské edukace. Sledováno je porozumění zásadním aspektům vzdělávání ve třetím věku a získání předpokladů k realizaci vzdělávacích, osvětových a kulturních aktivit pro danou cílovou skupinu. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Gerontagogika: předmět a vznik gerontagogiky; postavení v systému věd

2. Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah

3. Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách

4. Bariéry edukace seniorů. Věkový mainstreaming.

5. Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; rychlost učení

6. Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy

7. Paměť a stárnutí; trénování paměti

8. Fáze procesu učení: osvojování a upevňování

9. Zásady efektivního učení se ve třetím věku

10. Specifické požadavky seniorů na organizaci edukačních aktivit; komunikace ve výuce

11. Institucionalizace seniorské edukace: univerzity třetího věku; Virtuální univerzita třetího věku, akademie třetího věku; knihovny; další instituce

12. Preseniorská edukace: cíle; funkce; obsahy. Politika přípravy na stárnutí.

13. Proseniorská edukace; mezigenerační učení Povinná literatura: ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Masarykova univerzita,

2011. ISBN 978-802-1056-404. HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum,

1999. ISBN 80-7184-841-7. KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK, eds. Nové trendy ve vzdělávání dospělých / Nowe trendy w edukacji seniorów. Banská Bystrica, Praha, Kraków: AIVD ČR,

2014. ISBN 978-80-904531-8-0. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/ MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021–2025. Praha: MPSV,

2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021-2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s.,

2019. [online]. Dostupné z: https://socialnipolitika.eu/wp-content/uploads/2019/08/Analy%CC%81za_participace_web.pdf ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada,

2015. ISBN 978-80-247-5446-8. Doporučená literatura: ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada,

2012. ISBN 978-80-247-3901-4. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského,

2007. ISBN 978-80-223-2287. ČORNANIČOVÁ, Rozália a Anna PETŘKOVÁ. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého,

2004. ISBN 978-80-244-0879-8. DROBNÝ, Tomáš a Michal ŠERÁK. Senioři v muzeu. Metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum Brno,

2016. ISBN 978-80-7028-484-1. Dostupné z: http://www.mcmp.cz/vzdelavani/metodicke-texty-a-doporuceni/seniori-v-muzeu/ GRACOVÁ, Drahomíra a Erik SELECKÝ. Vývojové trendy edukácie seniorov na univerzitách tretieho veku v Európe. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta,

2017. ISBN 978-80-557-1378-6. KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada,

2004. ISBN 80-247-0548-6. LIVEČKA, Emil. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací,

1979. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita,

2009. ISBN 978-80-210-5029-7. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál,

1999. ISBN 80-7178-274-2. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál,

2009. ISBN 978-80-7367-551-6. ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow,

2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/337389448_PREPARATION_TO_AGEING_AND_OLD_AGE TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press,

2009. ISBN 978-80-251-2104-7. VIDOVIĆOVÁ, Lucie a Eva GREGOROVÁ. Mainstreaming věku jako strategie managementu populací se stárnoucí demografickou strukturou. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí,

2007. ISBN 978-80-87007-57-0. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_232.pdf WALOTEK-ŚCIAŃSKA, Katarzyna, Michal ŠERÁK, Michal SZYSKA a Łukasz TOMCZYK, eds. Starzenie się i starość w dynamicznie szmieniającym się świecie / Stárnutí a stáří v rychle se měnícím světě. Sosnowiec, Praha: Ofyciny Wydawnicza „Humanitas“,

2013. ISBN 978-83-61991-19-9. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/ Zápočet: Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemné práce v rozsahu cca 5 normostran, jejímž obsahem má být shrnutí realizovaného strukturovaného rozhovoru s vybraným seniorem. Požadavky na obsah a podobu tohoto interview musejí být předem konzultovány s vyučujícím. Hotový text je nutné odevzdat nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky na adresu vyučujícího: michal.serak@ff.cuni.cz. Zkouška: Zkouška má podobu diskuse nad předloženou písemnou prací a její součástí je i zodpovězení jedné z vylosovaných otázek, jejichž zadání vychází z výše uvedených tematických okruhů (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Očekávána je kromě zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny.