AAN200103 / DIDAKTIKA DOSPĚLÝCH 1AND / Bakalářské studium 2022/2023 PhDr. Tomáš Langer ZS 2/1; povinný předmět Zk / 4 kredity Cílem předmětu je představit didaktiku dospělých jako vědeckou disciplínu zabývající se obecně vyučovacím procesem ve formálním i neformálním vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od představení základních pojmů a věnuje se jednotlivým tématům didaktiky dospělých, jimiž jsou didaktické principy, vzdělavatel a účastník vzdělávání dospělých, cíle vzdělávání, obsah, formy a metody vzdělávání dospělých, materiální didaktické prostředky, hodnocení a evaluace ve vzdělávání dospělých. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu
2. Androdidaktické principy
3. Vzdělavatel dospělých a jeho role ve vzdělávacím procesu
4. Účastníci vzdělávání dospělých
5. Cíle ve vzdělávání dospělých
6. Obsah vzdělávání
7. Formy vzdělávání dospělých 1
8. Formy vzdělávání dospělých 2
9. Metody vzdělávání dospělých
10. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 1
11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých 2
12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých
13. Evaluace ve vzdělávání dospělých Povinná literatura: DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Lektorské minimum. Praha: Firemní vzdělávání, 2022 (v tisku). LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing,
2016. ISBN 978-80-271-0093-4. ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing,
2012. ISBN 978-80-247-4152-9. Doporučená literatura: BUCKLEY, Roger a Jim CAPLE. Trénink a školení. Brno: Computer Press,
2004. ISBN 80-251-0358-7. DIRKSEN, Julie. Design for how people learn. 2nd Edition. Indianapolis: New Riders Publishing,
2016. ISBN 978-0-134-21128-2. KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing,
2017. ISBN 978-80-271-0287-7. KIRKPATRICK James D & Wendy Kayser. Kirkpatrick’s four levels of training evaluation. Alexandria: ATD Press,
2016. ISBN 978-1-60728-008-8. LAWSON, Karen. The Trainer’s Handbook. 4th Edition. New Jersey: John Wiley & Sons,
2016. ISBN 978-1118933138. MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning,
2005. ISBN 978-1-84480-140-4. ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press,
2010. ISBN 978-0-33-523539-1. SHACKLETON-JONES, Nick. How people learn. Designing education and training that works to improve performance. London & New York: Kogan Page Limited,
2019. ISBN 978-0-7494-8470-5. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Česká zemědělská univerzita,
2009. ISBN 978-80-213-2001-7. ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing,
2014. ISBN 978-80-247-4590-9. Časopis Andragogika v praxi. E-časopis Firemní vzdělávání, www.firemnivzdelavani.eu. Zkouška Zkouška je realizována formou ústního zkoušení v rozsahu látky uvedené v anotaci předmětu (viz bod Charakteristika obsahu předmětu). Prerekvizitou předmětu Didaktika dospělých je předmět Andragogika a vzdělávání dospělých (AAN200102) Předmět Didaktika dospělých je prerekvizitou předmětu Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN200104).