Atestace: Z - písemná práce na vybrané téma v rozsahu 5 - 6 stran, ústní prezentace Zk - diskuse nad vylosovanou otázkou (zadání jednotlivých otázek je shodné s uvedenými tematickými okruhy) OBSAH:
1. Zájmové vzdělávání: pojem, funkce, obsah. Přiblížení dalších pojmů. Zájmové vzdělávání a mimoškolské vzdělávání. Popularizace, osvěta, lidovýchova. Postavení zájmového vzdělávání ve struktuře vzdělávání dospělých a v konceptu celoživotního učení
2. Historické pojetí výchovy a vzdělávání, vývoj myšlení a teorií (schóle, educatio, moderní přístupy). Současné pojetí výchovy a vzdělávání. Výchova a kvalifikace. Vliv ekonomických aspektů. Vzdělávání v konzumní společnosti. Edutainment.
3. Volný čas a práce, vzájemný vztah. Klasifikace volného času. Funkce volného času. Různá pojetí volného času: sociologické, psychologické, ekonomické, pedagogické, andragogické hledisko.
4. Prožívání volného času. Volný čas a životní styl. Vzdělávání ve volném čase. Vzdělávání pro volný čas.
5. Vývoj a postavení zájmového vzdělávání v evropském kontextu (Velká Británie, Francie, Německo, Skandinávie?)
6. Vývoj a postavení zájmového vzdělávání v ČR. Trh zájmového vzdělávání, postavení státu.Instituce zájmového vzdělávání
7. Vzdělávací působení prostředku masové komunikace (tisk, rozhlas, televize, výpočetní technika). Četba, literatura. Knihovny.
8. Kulturní a estetická výchova. Muzea. Galerie.
9. Sportovní a pohybová výchova. Turistika. Cestování. Zdravotní výchova.
10. Politická a občanská výchova. Právní výchova. Jazykové vzdělávání.
11. Přírodovědná a ekologická výchova. Vědeckotechnické vzdělávání. Chovatelství, hobby.
12. Náboženská a duchovní výchova.
13. Zájmové vzdělávání seniorů.
Cílem přednáškového cyklu je seznámení studentů s oblastí zájmového vzdělávání, její historií, vývojem, strukturou a jednotlivými segmenty. Pozornost je rovněž věnována mezinárodní komparaci a problému volného času a jeho prožívání.