Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologie sociálních výzkumů [2]

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN300039

Sylabus

Přednášenou problematiku lze rozčlenit zhruba do následujících 24 tematických okruhů, které současně budou zkušebními otázkami. Předpokládá se (obdobně jako v Úvodu do sociologie), že při přípravě ke zkoušce student/ka vedle svých poznámek z přednášek využije i doporučenou literaturu (případně další jiné relevantní prameny) tak, aby ke každému z témat načerpal/a odpovídající objem informace. Získání zápočtu je podmíněno účastí na konkrétní terénní výzkumné akci nebo krátkou (několikadenní) praxí vykonanou na některém výzkumném pracovišti (např. v roli tazatele, kódéra, operátora datových souborů), či písemným zpracováním referátu v rozsahu min. 5 stran strojopisu na předem dohodnuté téma. *

1) Základní metodologické pojmy I. Výzkum jako vědecká metoda poznání. Metodologie. Specifika sociálních výzkumů. Vztah teorie a empirie ve výzkumu. *

2) Základní metodologické pojmy II. Výzkumná procedura, technika, metodika.Výzkum, průzkum, šetření. Funkce a typy výzkumů. Struktura a strategie výzkumů. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. *

3) Příprava výzkumu I. Předmět výzkumu. Východiska, cíle, zadání. Zkoumatelnost jevu. Hypotézy. Operacionalizace. *

4) Příprava výzkumu II. Znak. Indikátor. Varianty znaku. Druhy znaků. Validita a reliabilita. Základní a výběrový soubor. Reprezentativita. *

5) Příprava výzkumu III. Výběr zkoumaných objektů. Projekt výzkumu - jeho obsah a funkce. Předvýzkum. *

6) Příprava výzkumu IV. Zásady kvalitativního výzkumu. Výběr v kvalitativním výzkumu. *

7) Základní techniky sběru dat I. Pozorování - základní principy a typy. Role pozorovatele. Pozorování v kvalitativním výzkumu. *

8) Základní techniky sběru dat II. Otázky v kvantitativním výzkumu. Zásady jejich tvorby. Druhy otázek. Typy otázek a jejich kódování. Dotazování v kvalitativním výzkumu. *

9) Základní techniky sběru dat III. Dotazník - jeho konstrukce. Způsoby distribuce, možnosti použití. Anketa a její specifika. *

10) Základní techniky sběru dat IV. Rozhovor - jeho principy. Základní typy. Role tazatele. Aplikace. Kvalitativní rozhovor. *

11) Základní techniky sběru dat V. Studium dokumentů - druhy dokumentů, způsoby analýzy. Obsahová analýza. Aplikace. Experiment - jeho podstata a základní principy realizace. Otázky aplikace. *

12) Některé speciální (expertní, prognostické, tvůrčí) techniky získávání údajů I. Konstrukce expertních panelů. Brainwriting - základní principy. Zásady realizace. Aplikace. *

13) Některé speciální (expertní, prognostické, tvůrčí) techniky získávání údajů II. Brainstorming - základní principy. Zásady realizace. Aplikace. *

14) Některé speciální (expertní, prognostické, tvůrčí) techniky získávání údajů III. Delfská metoda - základní principy. Zásady realizace. Aplikace. *

15) Škálování I. Vytváření škál a jejich použití. Základní pojmy - kontinuum, jednodimenzionálnost. *

16) Škálování II. Posuzovací škály. Role soudců. *

17) Škálování III. Bodovací škály. Sumované odhady. *

18) Škálování IV. Specifické škálovací postupy - skalogram, sémantický diferenciál. Přednosti a úskalí škálování. *

19) Sociometrie I. Východiska a principy. Sociometrická konfigurace. *

20) Sociometrie II. Sociometrický test - zásady tvorby. Sociometrická matice. Indexy, sociogramy. *

21) Sociometrie III. Analýza dat - základní sociometrické typy. Otázky aplikace. *

22) Výsledky výzkumu I. Zpracování kvantitativních dat - kódování, třídění

1. a

2. stupně, rekategorizace znaků, umělé znaky. *

23) Výsledky výzkumu II. Základní statistické míry: modus, medián, průměr a směrodatná odchylka. Statistická závislost. Interpretace kvantitativních dat. Vyhodnocování dat v kvalitativním výzkumu. *

24) Výsledky výzkumu III. Chyby ve výzkumu. Závěrečná výzkumná zpráva - její funkce a obsah.

Anotace

Cílem dvousemestrového kurzu Metodologie sociálních výzkumů je seznámit posluchače se základními pojmy a principy přípravy, realizace a vyhodnocování výzkumů v oblasti společenských věd, včetně zde běžně užívaných technik sběru dat. Vzhledem k rozsahu kurzu se nepředpokládá, že jeho absolventi by měli být schopni zcela samostatné výzkumné činnosti.

Je však záměrem poskytnout jim takový soubor poznatků, aby se dovedli lépe orientovat jak ve výzkumných námětech a projektech, tak v konkrétních datech a zobecňujících závěrech realizovaných výzkumů, tím spíše v jejich veřejně publikovaných podobách. Také by měli získat alespoň rámcovou představu o možnostech a mezích využitelnosti získaných výzkumných údajů, případně se stát poučenými partnery různých výzkumných týmů, s nimiž mohou přijít do styku např. jako zadavatelé šetření, uživatelé výsledků apod.