Charles Explorer logo
🇬🇧

Sociology of Education and Upbringing [2]

Class at Faculty of Arts |
AAN300059

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Získání zápočtu je podmíněno zpracováním vybraného úseku jednoho z témat v písemné podobě a jeho prezentace v seminární části kurzu. *

1. Předmět sociologie vzdělání a výchovy Sociologický pohled na výchovu a vzdělávání, výchova a vzdělávání jako společenský jev, jejich vztah k různým sociálním institucím. Funkce výchovy a vzdělávání. Vztah vzdělávání a sociální změny. Koncept celoživotního vzdělávání a učení. *

2. Modernizace I Pojem modernizace, tradiční a moderní společnost. Projekt moderny. Znaky a důsledky modernizace. Vyvazování, změna role vědění. Klasické teorie modernizace. Teorie reflexivní modernizace. *

3. Modernizace II Teorie konsensu, konfliktu, interpretativní teorie a jejich pohled na vzdělávání. *

4. Postmoderní společnost Spor o hodnocení modernity. Postmoderní situace. Změna role vědění, nový pohled na vzdělávání. *

5. Globalizace Globalizace jako spojitá či nespojitá transformace moderních společností. Základní rozměry - ekonomický, sociální, politický a kulturní. Problém rozvoje. Růst nerovností, interdependence. *

6. Socializační funkce výchovy Člověk a kultura. Primární a sekundární socializace. Socializace a životní cyklus, destandardizovaná biografie. Základní činitelé socializace. Výchova jako metodická socializace. Sociální pedagogika. *

7. Rodina ve výchově a vzdělávání Vývoj rodiny, její současný stav a problémy. Znaky současné rodiny a její místo ve výchově a vzdělávání. Rodina a náklonnost ke vzdělání. *

8. Vzdělávací organizace Teorie byrokracie. Pojem instituce a organizace. Škola a její vztahy k vnějšímu sociálnímu prostředí. Učitelé a žáci ve škole a třídě, subkultura a sociální klima školy. Institucionalizace a de-institucionalizace vzdělávání dospělých. Vzdělávací organizace pro dospělé. *

9. Kritické teorie, myšlenka odškolnění Problém rovných příležitostí, škola jako neutrální instituce? Otázka znevýhodněných skupin. Kritické teorie v pedagogice a andragogice. Marxismus, teorie jazykového deficitu, habitus a kulturní kapitál. *

10. Vzdělání a sociální stratifikace Pojem třídy, historické a současné koncepce. Alokační funkce vzdělávání, vzdělání a sociální status, sociální mobilita. Vzdělanostní mobilita v české společnosti. Meritokracie. *

11. Náboženství a výchova Víra a náboženství. Sekularizace a nová spiritualita. Církve jako sociální organizace. Působení ve sféře světonázorové, morální, estetické, sociální práci aj. *

12. Práce a volný čas Postavení práce v životě člověka. Sociologie moderního podniku (fordismus a postfordismus). Společnost bez práce. Vývoj pohledů na volný čas. Volný čas, životní styl a spotřeba. *

13. Sociální politika a vzdělávání Vznik a současná proměna sociálního státu. Místo vzdělávací politiky v sociální politice. Lidský kapitál. Problém sociální exkluze. *

14. Komunitní vzdělávání Pojem komunity v klasických sociologických teoriích, mechanická a organická solidarita, sousedství. Komunitarismus. Sociální kapitál, regionalizace, učící se město. Vztah vzdělávání dospělých a komunitní práce. *

15. Občanská společnost Definice a vývoj pojmu. Aktéři, vztah ke státu. Úpadek nebo renesance politiky? Postmaterialistické hodnoty. Dobrovolnictví, občanská práce. *

16. Sociální hnutí Jev sociálního hnutí. Typy sociálního hnutí. Sociální hnutí a socializace. Stará a nová sociální hnutí jako faktor učení. *

17. Gender Pojem genderu. Feminismus a problém soukromého a politického. Nerovnosti v přístupu ke vzdělání a na pracovním trhu. *

18. Masová média ve výchově a vzdělávání Média v životě dětí, mládeže a dospělých. Poznatky a spory o jejich působení ve sféře výchovy a vzdělávání. *

19. Informační technologie a vzdělávání Nová ekonomika. Představa informační společnosti, třetí vlny, společnosti sítí. Politické důsledky, virtuální komunity. E-learning. *

20. Multikulturalismus Problém soužití různých kultur, většiny a menšin. Politická teorie multikulturalismu, politika uznání. Odraz v oblasti vzdělávání. *

21. Sociologie vědění Vědění, každodennost a životní svět. Ideologie. Expertní vědění, expertní systémy ve společnosti vědění. Sociologie vědy. *

22. Sociologie výchovy a vzdělávání jako samostatná disciplína Světový a český vývoj

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je představit části sociologické teorie, které rozebírají procesy vzdělávání a učení dospělých a také prostředí těchto procesů. Kurz má posluchače seznámit s klasickými autory a přístupy i aktuálními teoriemi.

Důraz je kladen na souvislosti mezi jednotlivými tématy.