Charles Explorer logo
🇨🇿

Řízení a rozvoj lidských zdrojů [1]

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN300075

Sylabus

* Stručná charakteristika obsahu:

Řízení jako profese (definice a hlavní etapy vývoje managementu, změny v pohledu na pracovní sílu/řízení zaměstnanců, uznání významu lidských zdrojů a jejich řízení - etapy vývoje PŘ a ŘLZ, strategické řízení lidských zdrojů - koncepce a jeho nositelé v organizacích; ?people management")

Manažerské funkce a role, koncepce kritických faktorů úspěchu (charakteristika základních manažerských funkcí ve vztahu k praxi personálního řízení, kritika manažerských funkcí a vymezení pojmu manažerské role, zejm. stať H. Mintzberga - "Folklór a fakta práce manažera", kritické faktory úspěchu (CSF) a hledání ?dokonalosti")

Kompetence manažerů a specialistů v řízení a rozvoji lidských zdrojů (pojem kompetence a jeho bližší vymezení - konstrukty a modely kompetencí vč. formování globálních manažerských kompetencí a jejich standardů; pojem klíčové kompetence ve vztahu k osobnostním charakteristikám manažerů a specialistů v ŘRLZ; mapy a matice kompetencí)

Integrované řízení lidských zdrojů (přehled základních personálních činností integrovaných do systému, jejich výklad a vymezení v pojetí řízení podle kompetencí, odpovědnosti a role personálních pracovníků a ostatních členů organizace při vytváření koncepce a realizaci personální práce v organizaci)

Řízení a rozvoj výkonnosti (význam motivace a dalších subjektivních a objektivních faktorů pro zvyšování a rozvoj pracovní výkonnosti - přehled základních motivačních teorií používaných v praxi personálního řízení, pracovní a výkonová motivace, motivační profil a aspirační úroveň; pojmy výkon a výkonnost, cyklus a systém řízení pracovního výkonu; metodika BSC)

Participativní management (odlišení pojmů participace a zapojování, principy, formy a prostředky participace a zapojování zaměstnanců, systémové změny v řízení lidí v organizacích - zapojování liniových a vrcholových manažerů do personálních činností)

Kultura organizace (vymezení pojmu, příklady typologií, silná podniková kultura, podniková kultura a řízení, řízení a nástroje změny organizační kultury, vztah personálního řízení a podnikové kultury, kultura nadnárodních firem a vztah jejího typu k praxi personálního řízení)

Řízení a rozvoj lidských zdrojů v podmínkách globálního trhu a konkurence (charakteristika a specifické rysy mezinárodního ŘRLZ; získávání, řízení a rozvoj mezinárodní a globální pracovní síly)

Hospodářská etika a sociální odpovědnost manažerů (podniková a hospodářská etika, model etického rozhodování - vztah k podnikatelským aktivitám, etický kodex, sociální odpovědnost manažerů, vztah podnikové etiky a ŘRLZ, role personálních pracovníků v uplatňování etiky v podnikání)

Nové trendy a přístupy k řízení a rozvoji lidských zdrojů (výběr na základě studia literatury - fakultativní témata)

* Forma atestace:

* Zápočet

K zápočtu vypracuje student/ka referát v rozsahu 3-5 stran (splňující nároky na jazykovou a formální úpravu práce), který ve zkrácené podobě (10-20minutová prezentace) přednese v průběhu výuky a v písemné podobě odevzdá vyučující. Téma a termín přednesení referátu je třeba konzultovat s vyučující.

* Zkouška - ústní

K ústní zkoušce budou vypsány tři termíny ve zkušebním období následujícím po ukončení přednáškového cyklu (ZS) a jeden termín v červnu. Požadavkem ke zkoušce jsou vedle zpracování referátu také a především znalosti a dovednosti v rozsahu daném obsahem předmětu (viz s. 1-2).

U studentů se rovněž předpokládá aktivní účast na výuce (skupinová a samostatná práce a prezentace jejích výsledků ve výuce) a samostatná domácí příprava (práce s literaturou).

Anotace

Cíle předmětu:

- navázat na poznatky z I. cyklu a tvůrčím způsobem je rozvinout

- zprostředkovat studentům další pojmový aparát a naučit je správně ho používat v praxi personálního řízení

- seznámit je se základními otázkami současné řídicí praxe (zejména s ohledem na řízení a rozvoj lidských zdrojů)

- iniciovat a vést diskusi o nových trendech v řízení lidských zdrojů

- vytvářet základ manažerských sociálních (humanitních) kompetencí, zejm. schopnosti řídit a vést tým spolupracovníků

- vést studenty k samostatné práci s literaturou