Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociologie vzdělávání II

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN500011

Anotace

AAN500011 / SOCIOLOGIE VZDĚLÁVÁNÍ II ANDR / Navazující magisterské studium 2014/2015 PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. ZS 1/1; povinně volitelný předmět Zk / 8 kreditů Kurz navazuje na předmět sociologie vzdělávání bakalářského studijního programu. Představuje další klíčová témata a koncepce z teoretické sociologie, přičemž zohledňuje poslední vývoj oboru (zejména konceptualizaci procesu globalizace a jeho souvislostí). Tím je prohlubován přehled a možnosti pro samostatnou orientaci v problémech, které dnes určují diskuse o vzdělávání a učení se jako sociálních fenoménů (vztah vzdělávání a sociálních změn v životě jednotlivce a různých úrovní pospolitosti - lokálních, národních i nadnárodních). Náplní seminární části předmětu bude především kritické čtení vybraných pramenů k aktuálním otázkám sociologie vzdělávání. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Teorie sociální změny v poválečné sociologii (teorie modernizace, postindustrialismus, diskuse o postmoderní společnosti, změna role vědění podle nich a jejich vztah ke konceptům celoživotního vzdělávání a učení se)

2. Globalizace (globalizace jako určující činitel transformace soudobých společností, základní rozměry globalizace - ekonomický, sociální, politický a kulturní, globální rizika a nerovnosti, globalizace a individualizace)

3. Vliv procesu globalizace na formování vzdělávací politiky (nový "globální řád" v oblasti vzdělávání, mezinárodní organizace a jejich vzdělávací politiky)

4. Občanská společnost (definice a vývoj přístupů k pojmu, aktéři, vztah ke státu, občanství a učení se - historické proměny)

5. Globalizace a demokracie (transnacionální političtí aktéři a veřejnost, veřejnost v procesu globalizace)

6. Komunitní vzdělávání (pojem komunity v klasických sociologických teoriích, komunitarismus, sociální kapitál, vzdělávání dospělých a komunitní práce)

7. Sociální hnutí (typy sociálního hnutí - stará, nová, alterglobalizační, sociální hnutí jako sféry učení se)

8. Gender (téma identity v soudobých sociálních vědách, pojem genderu, feministické hnutí v rámci sociálních hnutí, genderová studia, nerovnosti mužů a žen v přístupu ke vzdělání a na pracovním trhu)

9. Sociální politika a vzdělávání I (vznik a současná proměna sociálního státu, místo vzdělávací politiky v sociální politice, koncept lidského kapitálu, moderní sociální rizika)

10. Sociální politika a vzdělávání II (problém sociální exkluze ve vztahu ke vzdělávání dospělých, sociální exkluze jako téma ve vzdělávací politice a v perspektivě sociálních věd)

11. Informační a komunikační technologie a vzdělávání (koncepty informační společnosti, třetí vlny, společnosti sítí a společnosti vědění. ICT, učení se a proměna sociálních vztahů, ICT a sociální nerovnosti)

12. Sociologie vědění (pojem vědění, jazyk, každodennost a životní svět, ideologie, expertní vědění, expertní systémy ve "společnosti vědění", sociologie vědy)

13. Sociologické perspektivy proměn vzdělávání a učení se v kontextu aktuálních sociálních změn Povinná literatura: GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo,

1999. ISBN 80-7203-124-4; (popř. aktualizované rozšířené vydání revidované P. W. Suttonem z r.

2013. ISBN 978-80-257-0807-1). HARRINGTON, Austin a kol. Moderní sociální teorie. Základní témata a myšlenkové proudy. Praha: Portál,

2006. ISBN 80-7367-093-3. KELLER, Jan. Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství,

2004. ISBN 80-86429-34-2. KELLER, Jan. Tři sociální světy. Sociální struktura postindustriální společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství,

2010. ISBN 978-80-7419-031-5. KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia,

2004. ISBN 80-86432-96-3. KOPECKÝ, Martin kol. Vědění a učení v globalizovaném světě: aktéři a změny. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,

2013. ISBN 978-80-7308-474-5. POTŮČEK, Martin a kol. Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství,

2005. ISBN 80-86429-50-4. Doporučená literatura: APPLE, Michael W., BALL, Stephen J. a Luis A. GANDIN. The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge,

2010. ISBN

9780415619967. BAUMAN, Zygmunt. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta,

2002. ISBN 80-204-0966-1. BECK, Ulrich. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství,

2004. ISBN 80-85866-59-5. BECK, Ulrich. Vynalézání politiky. K teorii reflexivní komunikace. Praha: Sociologické nakladatelství,

2007. ISBN 978-80-86429-64-9. BECK, Ulrich. Co je to globalizace? Omyly a odpovědi. Brno: CDK,

2007. ISBN 978-80-7325-123-9. BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality. Brno: CDK,

1999. ISBN 80-85959-46-1. GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství,

1998. ISBN 80-85850-62-1. GIDDENS, Anthony. Třetí cesta a její kritici. Praha: Mladá fronta,

2004. ISBN 80-204-1208-5. HOLUBEC, Stanislav. Evropský sociální stát a jeho kritikové. In Hauser, M. (ed.). Sociální stát a kapitalismus. Praha: Svoboda servis a SOK,

2007. ISBN 978-80-86320-48-9. HOLUBEC, Stanislav. Sociologie světových systémů. Hegemonie, centra, periferie. Praha: Sociologické nakladatelství,

2009. ISBN 978-80-7419-014-8. HUBÍK, Stanislav. Sociologie vědění. Praha: Sociologické nakladatelství,

1999. ISBN 80-85850-58-3. JARVIS, Peter. Globalisation, Lifelong Learning and the Learning Society. Sociological Perspectives. London: Routledge (2007). ISBN 978-0-415-35543-8. KELLER, Jan. Teorie modernizace. Praha: Sociologické nakladatelství,

2007. ISBN 978-80-86429-66-3. KELLER, Jan. Nejistota a důvěra. Aneb k čemu je modernitě dobrá tradice. Praha: Sociologické nakladatelství,

2009. ISBN 978-80-7419-002-5. KELLER, Jan a Petr NOVOTNÝ. Úvod do filozofie, sociologie a psychologie. Liberec: Dialog,

2008. ISBN 978-80-86761-81-7. KOLÁŘOVÁ, Marta. Protest proti globalizaci. Gender a feministická kritika. Praha: Sociologické nakladatelství,

2009. ISBN 978-80-86429-96-0. MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav a Alena VODÁKOVÁ aj. Velký sociologický slovník.

1. a

2. svazek. Praha: Karolinum,

1996. ISBN 80-7184-311-3. MARTUCELLI, Danilo. Sociologie modernity. Itinerář

20. století. Brno: CDK,

2008. ISBN 978-80-7325-145-1. MÜLLER, Karel B. Češi a občanská společnost. Pojem, problémy, východiska. Praha: Triton,

2002. ISBN 80-7254-232-1. MÜLLER, Karel B. Evropa a občanská společnost. Projekt evropské identity. Praha: Sociologické nakladatelství,

2008. ISBN 978-80-86429-84-7. PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství,

2006. ISBN 80-86429-63-6. PONGS, Armin. V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha: ISV,

2000. ISBN 80 85866-59-5. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál,

2005. ISBN 80-7367-047-X. SUŠA, Oleg. Globalizace v sociálních souvislostech současnosti. Praha: Filosofia,

2010. ISBN 978-80-7007-320-9. ŠUBRT, Jiří. (ed.) Historická sociologie: teorie dlouhodobých vývojových procesů. Plzeň: Aleš Čeněk,

2007. ISBN 978-80-7380-061-1. ŠUBRT, Jiří. (ed.) Soudobá sociologie III. Dynamika soudobých společností. Praha: Karolinum,

2008. ISBN 978-80-246-1486-1. THOMPSON, Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno: Barrister & Principal,

2001. ISBN 80-85947-68-4. TOFFLER, Alvin a Heidi TOFFLEROVÁ. Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha: Dokořán,

2001. ISBN 80-86569-00-4. Další literatura bude doporučena v průběhu přednášek. Zkouška: Zkouška probíhá formou písemného testu (odpovědi na otevřené otázky). Hodnocena je znalost probírané látky a schopnost její samostatné reflexe. Důraz je rovněž kladen na schopnost čerpat z povinné a (vybrané) doporučené literatury. Otázky v písemném testu vycházejí z tematických okruhů předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).