AAN500023 / KOLEGIÁLNÍ PORADENSTVÍ ANDR / Navazující magisterské studium 2015/2016 Mgr. Jan Froněk, Ph.D. 1/1 LS; povinně volitelný předmět pro NMgr2 Z / 4 kredity Cílem kurzu je rozvoj profesních kompetencí a kreativní spolupráce ve skupině. Účastníci si sami vyzkoušejí jeden z postupů skupinového poradenství, tzv. kolegiální poradenství, které je vhodné především pro oblast profesního sociálně-psychologického poradenství. Seznámí se s šesti fázemi poradenství, každý si vyzkouší všechny potřebné role a několik různých metod pro kreativní řešení problémů. Každý účastník definuje svou „zakázku“ (viz níže) pro poradenství a v průběhu semestru na ní pracuje – prakticky v rámci skupinových sezení a teoreticky při psaní písemné práce. Ve velké míře se jedná o samostatnou práci. Cílem kurzu je mimo jiné poukázat na skutečnost, že si studenti mají v oblasti rozvoje navzájem co nabídnout. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Uvedení do kolegiálního poradenství
2. Formulace zakázky
3. 10 poradenských metod
4. Nácvik postupu
5. Reflexe prvních zkušeností
6. 10 metod poradenství pro zkušené skupiny
7. Nácvik metod
8. Příprava na psaní případové studie (zápočtová práce)
9. Příprava rozvojového programu podle zakázek skupiny I.
10. Příprava rozvojového programu podle zakázek skupiny II.
11. Pokračování poradenství
12. Realizace rozvojového programu
13. Reflexe a uzavření kurzu Detailnější popis: • Úvodní informační setkání – představení metody, požadavky na účastníky, podmínky pro poradenskou „zakázku“, základní literatura; účast na tomto prvním setkání je nutná – termín:
24.
2. 2016; další setkání skupiny nemusejí probíhat v čase určeném rozvrhem, tzn. že setkání proběhne podle rozvrhu cca 2x, další práce je samostatná (účastníci se scházejí podle svých časových možností) • Individuální konzultace zakázky (e-mailem) • Vzniklé skupiny (6-8 studentů) se samostatně scházejí a poskytují si vzájemné poradenství • Na katedře se bude konat tzv. mezizastavení – vyjasnění případných dotazů, zjištění potřeb účastníků, mezizhodnocení metody kolegiálního poradenství a představení pokročilejších metod, informace o dalším postupu (po 2 samostatných setkáních skupiny od úvodní informační schůzky) – termín:
16.
3. 2016 • Pokračování poradenství ve skupinách, příprava tréninkových programů • Odevzdání písemné práce – termín:
15.
5. 2016 • Závěrečný celodenní blok (sobota
23.
4.
2016); největší část bude věnována poradenství napříč skupinami a tvorbě tréninkových programů „jednotlivcům na míru“; uzavření celého kurzu. Formulace zakázky pro poradenství: Každý ze studentů tohoto kurzu formuluje za sebe svůj požadavek, zakázku, na které by chtěl pracovat, např. získat odpověď na otázku „Jak mám efektivně potlačovat stres během lektorského vystoupení?“ Může se jednat o minulou, současnou, budoucí nebo častěji se opakující situaci, která se účastníka vnitřně dotýká a • ve které by se chtěl o krok posunout • na kterou by chtěl najít řešení • ke které by chtěl dostat nápady ostatních • ze které by se chtěl poučit do budoucna. Téma zakázky je individuální. Nejedná se však o terapii, zakázka by neměla zasahovat do hlubin osobnosti, měla by být vázána na osobnostně-sociální aspekty profesního života. Hloubku poradenství určuje každý student sám za sebe. Povinná literatura: Texty poskytnuté vyučujícím v průběhu kurzu Doporučená literatura: • v anglickém jazyce: http://www.peer-supervision.com/index.html • v německém jazyce: http://kollegiale-beratung.de/index.html • česky: http://www.fronek.info/products/svepomocne-vzdelavani/ Zápočet: Podmínky: • individuální konzultace zakázky (e-mailem); • zásadní podmínkou je pravidelná a aktivní účast na skupinových sezeních (v případě absence větší než 25 % se lze s vyučujícím domluvit na náhradním řešení); • vypracování písemné práce týkající se vlastní zakázky v rozsahu 6–8 stran a její odevzdání v termínu určeném na prvním setkání (písemnou práci lze odevzdat e-mailem). Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce), obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít (alespoň stručný) úvod a závěr. Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací (využité zdroje v textu) – minimálně čtyři odborné prameny a případně další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje). Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům stanoveným katedrou (viz pokyny k vypracování písemných prací).