Cílem kurzu Aplikované sociální psychologie je seznámit posluchače se způsobem sociálně psychologického myšlení – umožnit jim podívat se na vlastní chování, chování ostatních a společenské jevy okolo sebe a dát je dohromady s koncepcemi sociální psychologie tak, aby mohli sociálnímu chování lidí více porozumět a zasadit je do hlubších kontextů, zároveň aplikovat postupy, které mohou zlepšit spokojenost a efektivitu fungování lidí v sociálních skupinách. Zaměříme se zejména na využití v oblasti práce a organizace – na rozvoj konkrétních dovedností využitelných v roli konzultanta působícího na organizaci. Probereme nástroje jako je asessment a development centre, 360°zpětná vazba, periodický hodnotící pohovor, zjišťování manažerských potřeb a další. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Paradigma (humanistická a evoluční psychologie, teorie her, systemický přístup) a hlavní pojmy (skupina a co s tím souvisí, postoje a normy, motivace a komunikace, socializace a sociální kognice)
2. Socializace (determinace chování, sociální učení, identita a obranné mechanismy, motivace chování, hodnoty a hodnotové orientace, vnímání morálky)
3. Malé sociální skupiny – (typy, struktura a dynamika, sociální role a status, kooperace a kompetice, skupinové normy)
4. Velké sociální skupiny (kulturní skupiny a kulturní odlišnosti, subkultury, firemní kultury a normy sdílené velkou sociální skupinou, typy kultur, davy a hromadné chování, virtuální skupiny)
5. Komunikace a (struktura a formy komunikace, jazyk jako komunikační médium, řeč těla, komunikační styly, komunikace s interním a externím klientem – kde a proč můžeme být užiteční, komunikace v pracovních interakcích – naslouchání, parafráze a vedení, moderování a práce se skupinou, persuaze jako komunikační proces)
6. Sociální kognice (postoje, předsudky a stereotypy, problematika gender, národů a fyziologických odlišností, hodnotitelské dovednosti konzultanta – pozorování a interpretace chování)
7. Sociální psychologie osobnosti (osobnostní typy a charakteristiky důležité v sociální komunikaci, škály interpersonálních vlastností, stabilita a kontextualita interpersonálního chování, způsoby vedení skupin)
8. Sociálně psychologický výzkum (typy pozorování, experiment a nejznámější experimenty v sociální psychologii, dotazníky a ankety, sociometrie a sociomapování, interpretace empirických dat)
9. Metody posuzování výkonu a kompetencí v modelových situacích (asessment a development centre, případové studie, kvalitativní diagnostika)
10. Metody posuzování výkonu a kompetencí v reálných situacích (360° zpětná vazba, mystery shopping, mystery calling, zpětná vazba a periodické hodnotící pohovory)
11. Kompetence organizace a týmu (team building, firemní kultura a spokojenost zaměstnanců)
12. Intervence směřující k osobnímu rozvoji (vzdělávací plány a cílené vzdělávání zaměstnanců podle kompetencí, learning by doing, mentoring a supervize)
13. Intervence směřující k osobnímu rozvoji (vzdělávací plány a cílené vzdělávání zaměstnanců podle kompetencí, learning by doing, mentoring a supervize) Povinná literatura: ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing,
2002. ISBN 80-247-0469-2. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada publishing,
2005. ISBN80-247-0577-X. VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál,
2003. ISBN 80-7178-812-0. HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál,
1998.ISBN 80-7178-198-3. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia,
2000. ISBN 80-200-0690-7. VÝROST, J. Sociální psychologie. Praha: ISV,
2008. ISBN 978-80-247-1428-8. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.): Aplikovaná sociální psychologie. I. Praha: Portál,
1998. ISBN 80-7178-269-6. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.): Aplikovaná psychologie II. Praha: Grada,
200. ISBN 80-247-0042-5. Doporučená literatura: BLUSTEIN, D. L. The psychology of working : a new perspective for career development, counseling, and public policy. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates,
2006. ISBN 0-8058- 5879-2. EVANS, D. Evoluční psychologie. Praha: Portál,
2002. ISBN 80-7178-611-X. FLETCHER, G. J. O. , Clark, M.S. (editors) Blackwell Handbook of Social Psychology: Interpersonal Processes, Published Online: Blackwell Publishers Ltd 2007 Print ISBN: 9780631212287,Online ISBN: 9780470998557,DOI:
10.1002/9780470998557. HAYESOVÁ, N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál,
2005. ISBN 80-7178-983-6. HEWSTONE, M., Stroebe,W. Sociální psychologie. Praha: Portál,
2006. ISBN 80-7367-092-5. HOFSTEDE,G.,HOFSTEDE,G. J. Kultury a organizace. Praha:Linde,
2007. ISBN 80-86131-70-X. HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků. Praha: Grada Publishing,
2006.ISBN 80-247-1458-2. KUBEŠ, M., ŠEBESTOVÁ, L. 360°zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. Praha: Grada Publishing,
2008. ISBN 978-80-247-2314-3. KYRIANOVÁ, H., GRUBER, J. Ac/Dc, vyber si tým. Praha: Alfa Publishing,
2006. ISBN 80-86851-29-X. KYRIANOVÁ, H. Assessment centrum v současné personální praxi. Praha: Testcentrum,
2003. ISBN 80-86471-21 -7. MONTAG, P. Assessment centre. Praha: Pragoeduca, 2002 . ISBN 80-7310-004-5. MYERS, D. G., Social psychology. New York : McGraw-Hill,
2005. ISBN
9738712806222. VÁVRA,V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama,
1990. ISBN 80-7038-128-0. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál,
2000. ISBN 80-7178-291-2. WATZLAVICK, P., BAVELASOVÁ, J.D., JACKSON, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace,
1999. ISBN 80-86088-04-9. Zápočet: Studenti vypracují písemnou práci v rozsahu cca 6 stran textu navazující na realizace sociálně psychologického výzkumu nebo popisu aplikace sociálně psychologického nástroje na téma, které s vyučujícím budou předem konzultovat. Práci je třeba odevzdat (zaslat) v elektronické podobě minimálně čtrnáct dní před termínem zkoušky. Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce), Obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít alespoň stručný úvod a závěr. Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací – využité zdroje uvedené v textu (odborné prameny, případně další zdroje – odborné časopisy, internetové zdroje), Bibliografie – další v textu nevyužité zdroje nejsou povinnou součástí práce. Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v soupisu bibliografických citací (případně v bibliografii) musí odpovídat požadavkům stanovených katedrou (viz příručky pro vypracování písemných prací). Zkouška: Požadavky ke zkoušce z předmětu Aplikovaná sociální psychologie jsou stručně charakterizovány obsahem předmětu, součástí ústní zkoušky bude prezentace písemné práce. K ústní zkoušce budou vypsány minimálně tři termíny a jeden termín v následujícím zkouškovém období.