Charles Explorer logo
🇬🇧

Health Psychology

Class at Faculty of Arts |
AAN500030

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN500030 / Psychologie zdraví ANDR / Navazující magisterské studium 2012/2013 PhDr. Jan Gruber, Ph.D. 2/0 ZS, 1/1 LS; povinně volitelný předmět Zk / 8 kreditů Cílem kurzu Psychologie zdraví je umožnit posluchačům reflexi vlastního životního stylu a způsobu života ve společnosti „zde a nyní“ a to z pozic různých psychologických teorií a koncepcí, dále nabídnout inventář konkrétních metod a postupů sloužících k obohacení života a efektivnímu sebeřízení, zvládání stresových a zátěžových situací a k rozvoji dovedností užitečných v nejrůznějších životních situacích – v práci, škole, rodině, partnerském vztahu či volném čase. Cílem je nám bohatší prožití života, bez zbytečného utrpení a házení si klacků pod nohy. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Psychologie zdraví (vymezení pojmu, mentální hygiena, koncepce duševního zdraví, životní styl, reflexe jako nástroj osobního rozvoje)

2. Norma a normalita (jsem normální?, různé typy norem, psychopatologický, statistický a klinický pohled, kulturní norma, životní spokojenost a normalita)

3. Psychopatologie okolo nás (různé typy duševních onemocnění, rozdíl mezi psychotickou, neurotickou poruchou a poruchou osobnosti, syndromy a symptomy)

4. Stres a jeho zvládání (vymezení a teorie o stresu, osobnost a stres, odolnost vůči zátěži, syndrom vyhoření, posttraumatické poruchy, obranné mechanismy)

5. Mezi psychikou a tělem (psychosomatické mechanismy a teorie, psychické a tělesné zdraví, neurovegetativní a další patologické projevy zátěže, důležitá psychosomatická onemocnění)

6. Životní styl + (dimenze životního stylu, způsoby jeho obohacení, koncept seberealizace, osobní management v rámci životního stylu)

7. Životní styl - (hranice mezi obohacením a rizikem, rizikové faktory životního stylu, různé typy závislostí)

8. Regulační techniky (relaxace a koncentrace, energetizace pomocí duševního cvičení, skupiny regulačních technik, jóga, meditace a regulační techniky v různých kulturních okruzích, autogenní trénink a evropské regulační techniky)

9. Efektivní sebeřízení (zacházení s časem, prokrastinace a pasti při zpracování úkolů, termínování a sebe úkolování, motivace)

10. Studium podle mentální hygieny (práce s informacemi - mentální mapy a schémata, způsoby práce s literaturou, PQRST jako forma studia, optimalizace duševní práce)

11. Důležití blízcí (rodina a partnerské vztahy, charakteristiky výchovy, intimní a dimenze člověka, rozchody a odchody)

12. Smysl jako dimenze psychologie zdraví (otázky prožívaného smyslu života, víra, členství v církevních formacích, problematika sekt a kritické myšlení, cesty životem)

13. Podporující profesionálové (rozdíl mezi psychiatrickou, psychoterapeutickou a poradenskou intervencí, varianty psychoterapie, užitek z konzultantské podpory, výběr konzultanta, alternativní profesionálové – výhody a rizika) Povinná literatura: Alespoň dvě publikace z kategorie „Doporučená literatura“, podle vlastního výběru Doporučená literatura: BAŠTECKÁ, B, GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál,

2002. ISBN 80-7178-550-4. MÍČEK, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN,

1976. PRAŠKO, J. Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada Publishing,

2003. ISBN 80-247-0185-5. BAŠTECKÝ, J, ŠAVLÍK, J, ŠIMEK, J. Psychosomatická medicína. Praha: Grada,

1993. ISBN 80-7169-031-7. BERAN, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Praha: H&H,

1992. ISBN80-85467-43-7. FRANKL, V.E. Teorie a terapie neuróz. Praha: Grada,

1999. ISBN 80-7169-779-6. IRMIŠ, F. Nauč se zvládat stres. Praha: Alternativa,

1996. ISBN80-85993-02-3. KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál,

2002. ISBN 80-7178-657-8. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál,

2000. ISBN 80-7178-432-X. SKÁLA, J. a kol. Psychoterapie v medicinské praxi. Praha: Avicenum,

1989. VYMĚTAL, J. Základy lékařské psychologie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství,

1994. ISBN 80-901601-3-1. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada Publishing,

2004. ISBN80-247-0818-3. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat depresi. Praha, Grada. 2003 ISBN80-247-0575-3. PRAŠKO, J, PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing,

1997. ISBN80-7169-334-0. MIHULOVÁ, M, SVOBODA, M. Proti únavě a stresu. Liberec: Santal,

2002. ISBN80-85965-31-3. BEDRNOVÁ, E. Člověk hledá člověka Praha Management Press,

2001. ISBN 80-7261-040-6. SNEL, J.: Chvála malých neřestí aneb Zaručeně nezdravý návod na spokojenější život. Praha: Lika klub,

2000. ISBN 80-86069-05-2; 80-242-0460-6. STORR, A.: Studie guruů. Praha: Volvox Globator,

1998. ISBN 80-7207-178-5. VOJÁČEK, K.: Autogenní trénink. Praha: Avicenum,

1988. VONDRÁČEK, V: Fantastické a magické z hlediska psychiatrie. Praha: AVICENUM,

1993. ISBN 80-7136-030-9. CAPPONI, V, NOVÁK, T.: Sám sobě psychologem. Praha: Grada Publishing,

2003. ISBN80-247-0606-7. PLZÁK, M.: Klíč k výběru partnera pro manželství. Praha: Motto,

2010. ISBN978-80-7246-505-7. ZVOLSKÝ, P. a kol. Speciální psychiatrie. Praha: UK,

1996. ISBN 80-7184-203-6. Zkouška: Studenti vypracují písemnou práci v rozsahu cca 6 stran textu na téma, které s vyučujícím budou předem konzultovat. Seminární práce bude mít formu eseje, tedy vlastního zamyšlení při současné práci s odbornými informacemi. Práci je třeba odevzdat (zaslat) v elektronické podobě minimálně čtrnáct dní před termínem zkoušky. Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce), Obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít alespoň stručný úvod a závěr. Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací – využité zdroje uvedené v textu (odborné prameny, případně další zdroje – odborné časopisy, internetové zdroje), Bibliografie – další v textu nevyužité zdroje nejsou povinnou součástí práce. Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v soupisu bibliografických citací (případně v bibliografii) musí odpovídat formálním požadavkům. Následná zkouška bude probíhat formou rozhovoru nad písemnou prací a její prezentace, doplněné poučenou analýzou tématu z oblasti psychologie zdraví.