Charles Explorer logo
🇬🇧

Comparative Andragogy

Class at Faculty of Arts |
AAN500050

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN500050 / KOMPARATIVNÍ ANDRAGOGIKA

ANDR / navazující magisterské studium 2018/2019

PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.

ZS 2/1, povinný předmět pro NMgr1

Z + Zk / 5 kreditů

Cílem předmětu je seznámení s komparativní andragogikou jako jednou ze základních andragogických disciplín, s jejím předmětem, vývojem, funkcemi a metodami a s podobami systémů vzdělávání dospělých ve vybraných zemích světa a v České republice.

Charakteristika obsahu předmětu: 1. Komparativní přístupy v sociálních vědách a komparativní pedagogika 2. Vznik a vývoj komparativní andragogiky - hlavní okruhy zájmu, funkce, nástroje a vývoj 3. Vznik moderního vzdělávání dospělých a jeho vývoj v 19. století a v první polovině 20. století v komparativní perspektivě 4. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích západní Evropy I 5. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích západní Evropy II 6. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích východní Evropy 7. Specifika vzdělávání dospělých v Severní Americe 8. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Asie 9. Specifika vzdělávání dospělých ve vybraných zemích Afriky a Latinské Ameriky 10. Lidovýchova jako koncept vzdělávání dospělých v období první Československé republiky 11. Vznik a rozvoj pedagogiky dospělých v Československu po druhé světové válce 12. Konstituování české a slovenské andragogiky po roce 1989 ve vazbě na světový vývoj oboru 13. Vzájemné ovlivňování národních podob vzdělávání dospělých a transfer vzdělávacích politik v podmínkách evropeizace a globalizace

Povinná literatura:

MATULČÍK, Július. Teórie výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí. Bratislava: Gerlach Print, 2004. ISBN 80- 89142-02-8.

MILANA, Marcella a Tom NESBIT (eds.). Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. PalgraveMacmillan, 2015. ISBN 978-1-137-38824-7.

PHILLIPS, David a Michele SCHWEISFURTH. Comparative and International Education. An Introducing to Theory, Method, and Practice. London: Continuum, 2007. ISBN 978-1-8470-6059-4.

RABUŠICOVÁ, Milada a Klára ZÁLESKÁ. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 26 (3), 346–378, 2016. ISSN 1805-9511. Dostupné na: .doi: ttp://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-346.

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5.

REISCHMANN, Jost a Michał BRON Jr. (eds.). Comparative Adult Education 2008. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2008. ISBN 978-3-631-58235-0.

ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum 1996. ISBN 80-7184-326-1.

Doporučená literatura:

COOKE, Anthony a Ann MACSWEEN (eds.). The Rise and Fall of Adult Education Institutions and Social Movements. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2000. ISBN 3-631-36174-2.

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7.

EGETENMEYER, Regina (ed.) Adult Education and Lifelong Learning in Europe and beyond. Comparative Perspectives from Würzburg Winter School. Frankfurt am Main: Petr Lang, 2016. ISBN E-ISBN 978-3-653-05973-1. Dostupné z: http://www.peterlang.com/index.cfm?cid=1030

JARVIS, Peter (ed.). Twentieth Century Thinkers in Adult and Continuing Education. London: Kogan Page, 2001. ISBN 0-7494-3408-2.

JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-41904-8.

KÄPPLINGER, Bernd a Steffi ROBAK. Changing Configurations in Adult Education in Transitional Times: InternationalPperspectives in Different Countries. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. ISBN 978-3-631-64272-6.

KULICH, Jindra. Komparativní studium andragogiky 1: Metodický průvodce, teoretické základy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN neuvedeno.

PÖGGELER, Franz (ed.). The State and Adult Education. Historical and Systematical Aspects. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1990. ISBN 3-631-42011-0.

REISCHMANN, Jost. Andragogy. History, Meaning, Context, Function. 2004. Dostupné z: http://www.andragogy.net.

REISCHMANN, Jost, BRON, Michal a Zoran JELENC (eds.). Comparative Adult Education 1998: The Contribution of ISCAE to an Emerging Field of Study. Ljubjana, 1999. ISBN 961-6130-27-7. Dostupné z http://eric.ed.gov/?id=ED430118

TRNKA, Tomáš. Lidová výchova, její teorie, složky, metody a organizace. Ostrava: Profil, 1970.

VYMAZAL, Jiří. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. In: Walter LEIRMAN. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum, 1996, doslov. ISBN 80-7184-168-4.

UNESCO. Global Report on Adult Learning and Education. Hamburg: UNESCO, 2009. ISBN 978-92-820-1169-0.

Zápočet a zkouška:

Předpokladem ke zkoušce je vypracování zápočtové práce ve formě komparativní studie týkající se vybraného jevu či systému/ů vzdělávání dospělých. Alternativou písemné práce je vystoupení v seminární části předmětu, téma a pojetí prezentace musí být předem konzultováno s vyučujícími. Zkouška probíhá formou písemného testu, znění zkušebních otázek vychází z výše uvedených tematických okruhů (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Kromě zvládnutí obsahu přednášek je očekávána samostatná práce s odbornými prameny. Podmínkou ke zkoušce je získání zápočtu.