AAN500051 / POLITIKA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANDR / Navazující magisterské studium 2018/2019 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 1/1; povinný oborový předmět Zk / 4 kredity Cílem předmětu je seznámení s aktuálními problémy politiky vzdělávání dospělých v České republice, orientace v relevantních dokumentech a strategiích a porozumění evropskému kontextu vývoje vzdělávací politiky ve všech zásadních společenských, historických i ekonomických souvislostech. Předmět sleduje reflexi současných trendů vzdělávání dospělých, přičemž zásadní pozornost je věnována situaci v České republice. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Koncept celoživotního učení: celoživotní vzdělávání, celoživotní učení, permanentní a cyklické vzdělávání; významné strategické dokumenty.
2. Vzdělávací politika a role státu. Vybrané společenské, politické a ekonomické souvislosti vzdělávací politiky: znalostní společnost, učící se společnost, certifikovaná společnost.
3. Vzdělávací politika ČR: aktuální dokumenty a strategie.
4. Současná situace vzdělávání dospělých v ČR: pozitiva a negativa; perspektivy dalšího vývoje.
5. Participace dospělé populace na edukačních aktivitách: analýza výsledků dostupných statistických šetření – AES, LFS, CVTS. Bariéry účasti.
6. Právní úprava vzdělávání dospělých – historický vývoj.
7. Aktuální situace a analýza relevantních právních norem.
8. Ověřování výsledků dalšího vzdělávání: zákon 179/2006 Sb., Národní soustava kvalifikací, Národní soustava povolání.
9. Financování aktivit vzdělávání dospělých: vícezdrojové financování; nástroje finanční podpory a motivace.
10. Evropské finanční zdroje: evropské fondy a mechanismy jejich využívání; operační programy; realizované výzvy.
11. Příklady systémových projektů DV.
12. Problém kvality a efektivity ve vzdělávání dospělých: certifikace a standardizace; dostupné systémy řízení kvality; ekonomická návratnost vzdělávání.
13. Vzdělávání a zaměstnatelnost: analýza trhu práce; mobilita pracovní síly; vzdělávání jako prevence nezaměstnanosti; rekvalifikace. Povinná literatura: ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey
2016. Praha: ČSÚ,
2018. ISBN 978-80-250-2836-0. ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice. Výstupy z šetření Adult Education Survey
2011. Praha: ČSÚ,
2013. ISBN 978-80-250-2354-9. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,
2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7. KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,
2013. Edice Humanitas, sv.
7. ISBN 978-80-7308-493-6. MŠMT. Dokumenty o dalším vzdělávání a celoživotním učení. [online] Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/dokumenty-o-dalsim- vzdelavani-a-celozivotnim-uceni. MŠMT. Průvodce dalším vzděláváním. [online] Praha: MŠMT,
2009. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/adult_education/Pruvodce_dalsim_vzdelavanim.doc. VYCHOVÁ, Helena. Nástroje finanční podpory vzdělávání dospělých. Demografie. 2014, r. 56, č. 1, s. 37–46. ISSN 0011-8265. VYCHOVÁ, Helena. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. [online] Praha: VÚPSV,
2008. ISBN 978-80-7416-017-2. Dostupné z: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_281.pdf. Doporučená literatura: BRDEK, Miroslav, Hana JÍROVÁ a Vojtěch KREBS. Trendy v evropské sociální politice. Praha: ASPI,
2002. ISBN 80-86395-25-1. ČR. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online] Praha, 2014 [vid. 2016-10-11]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie- 2020_web.pdf. ČR. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015–2020 [online]. Praha, 2015 [vid. 2016-10-14]. Dostupné z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/dz-rgs- 2015-2020.pdf. DALE, Roger a Susan ROBERTSON (eds.). Globalisation and Europeanisation in Education. Oxford: Symposium Books,
2009. ISBN 978-1-873927-90-8. DESJARDINS, Richard a Kjell RUBENSON. Research of vs Research for Education Policy: In an Era of Transitional Policy-making. Saarbrücken: Dr. Müller,
2009. ISBN-13: 978-3-639-00169-3. FDV. Komparace systémů dalšího profesního vzdělávání v ČR a ve vybraných zemích EU [online]. Praha: Fond dalšího vzdělávání, 2015a [vid. 2016-02-14]. Dostupné z: https://koopolis.cz/sekce/knihovna/464-komparace-systemu- dalsiho--profesniho -vzdelavani -v-cr -a-ve -vybranych -zemich -eu. FDV. Výstupní analytická zpráva o systému DPV v ČR [online]. Praha: Fond dalšího vzdělávání, 2015b [vid. 2016-02-14]. Dostupné z: https://koopolis.cz/sekce/knihovna/457-vystupni-analyticka -zprava -o-systemu -dpv -v-cr. KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ (eds.). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum,
2006. ISBN 80-246-1259-3. KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ (eds.). Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum,
2006. ISBN 80-246-1259-3. KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ (eds.). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum,
2006. ISBN 80-246-1259-3. KOFROŇOVÁ, Olga (ed.). Systémový rozvoj dalšího vzdělávání. Koncepční studie [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014 [vid. 2016-05- 18]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/download/Koncept_studie_leden_2014.pdf. LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v
20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity,
2010. ISBN 978-80-555-0153-6. PALÁN, Zdeněk a Ladislav RÝZNAR. Vzdělávání dospělých a Evropa. Hradec Králové: Gaudeamus,
2000. ISBN 80-7041-879-6. ŠERÁK, Michal a kol. Celoživotní učení a sociální politika: vazby a přesahy. Praha: AIVD,
2012. ISBN 978-80-904531-3-5. ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. Praha: Institut vzdělávání a poradenství ČZU v Praze,
2009. ISBN 978-80-213-2001-7. UNESCO. Global Report on Adult Learning and Education. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning,
2009. ISBN 978-92-820-1169-0. Zkouška: Získání atestace je podmíněno individuální aktivitou studenta při zpracování zvoleného tématu do podoby seminární práce v rozsahu cca 8 textových stran. Zkouška má podobu diskuse nad touto písemnou prací a zodpovězení jedné vylosované otázky, jejíž zadání bude vycházet z výše uvedeného přehledu témat. Obsah seminární práce musí být s vyučujícím zkonzultován do konce října. Aby se zkouška mohla konat, musí být podoba písemné práce odsouhlasena vyučujícími. Písemná práce musí vyhovovat základním formálním požadavkům. Titulní strana by měla obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a formu studia a datum vypracování práce. Obsah není vzhledem k očekávanému rozsahu nutný, nicméně členění do kapitol je vhodné. Text by měl mít alespoň stručný úvod a závěr. Součástí musí být Soupis bibliografických citací, v jehož rámci budou uvedeny zdroje odkazované v textu. Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat formálním požadavkům stanoveným katedrou. Hotový text je nutné odevzdat nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky v tištěné podobě na sekretariát katedry a současně zaslat elektronicky na adresu: michal.serak@ff.cuni.cz. Prerekvizita: Předmět Politika vzdělávání dospělých je prerekvizitou předmětu AAN500052 Transnacionalizace vzdělávací politiky.