Charles Explorer logo
🇬🇧

Transnationalization of Educational Policy

Class at Faculty of Arts |
AAN500052

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN500052 / Transnacionalizace vzdělávací politiky ANDR / Navazující magisterské studium 2018/2019 PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. LS 1/1, povinný předmět Zk / 4 kredity Cílem předmětu je představit poslední vývojové tendence vzdělávací politiky v kontextu globalizace. Ústředním tématem jsou přístupy mezinárodních politických a ekonomických organizací ke vzdělávací politice ve vazbě na další veřejné politiky. Pozornost je rovněž zaměřena na problematiku ideových kořenů a mechanismů tvorby i šíření určitých podob vzdělávací politiky v podmínkách globalizace. Vedle deskriptivní úrovně je postihnuta i úroveň analýzy sledované oblasti, a to v širším kontextu analýzy proměn veřejných politik. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Proměna státu v procesu globalizace

2. Veřejné politiky a jejich aktéři, role mezinárodních organizací v tvorbě veřejných politik, koncept vládnutí (governance)

3. Role expertízy v tvorbě veřejných politik

4. Analýza veřejných politik, problémy implementace a dopadů veřejných politik

5. Hodnoty, hodnocení a téma legitimity veřejných politik

6. Podoby transferů a sdílení vzdělávací politiky

7. Vzdělávací politika UNESCO

8. Vzdělávací politika Světové banky

9. Vzdělávací politika OECD

10. Vzdělávací politika Evropské unie

11. Vzdělávací politika Rady Evropy

12. Vzdělávací politika ve vztahu k ekonomické a sociální politice – komparace mezinárodních organizací

13. Vzdělávací politika ve vztahu ke státu, trhu a občanské společnosti – komparace mezinárodních organizací Povinná literatura: DALE, Roger a Susan L. ROBERTSON (eds.). Globalisation and Europeanisation in Education. Oxford: Symposium,

2009. ISBN 978-1-873927-90-8. DESJARDINS, Richard a Kjell Rubenson (eds.). Research of vs Research for Education Policy. In an Era of Transnational Policy-making. Sarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller. ISBN 978-3-639-00169-3. KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy,

2013. ISBN 978-80-7308- 493-6. KOPECKÝ, Martin a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky. Lidský rozvoj v (post)krizové éře. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta,

2018. ISBN 978-80-7308-875-0. MILANA, Marcella et al. (eds.). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. London: Palgrave Macmillan,

2018. ISBN 978-1-137-55782-7. MILANA, Marcella a Tom NESBIT (eds.). Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. PalgraveMacmillan,

2015. ISBN 978-1137388247. VESELÝ, Arnošt a Martin NEKOLA (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství SLON,

2007. ISBN 978-80-86429-75-5. Doporučená literatura: JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge,

2009. ISBN 978-0-415-41904-8. FIELD, John. Lifelong Learning and the New Educational Order. Stoke on Trent: Trentham Book,

2006. ISBN 978- 1-85856-346-6. KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Škola zlatých golierov. Vzdelavanie v ére neoliberalizmu. Praha: SLON,

2012. ISBN 978-80-7419-113-8. LAWN, Martin a Sotiria GREK. Europeanizing Education. Governing a New Policy Space. Oxford: Symposium,

2012. ISBN 978-1-873927-61-8. NEKOLA, Martin, Hana GEISLER a Magdalena MOURALOVÁ (eds.). Současné metodologické otázky veřejné politiky. Praha: Karolinum,

2011. ISBN 978-80-246-1865-4. RIZVI, Fazal a Bob LINGARD. Globalizing Education Policy. London, New York: Routledge,

2010. ISBN 978-0-415 -41627-6. Zkouška: Účast na semináři je povinná nejméně ze 75 %. Nižší účast je možné nahradit zpracováním úkolu zadaného vyučujícím. Podmínkou ke zkoušce je písemné zpracování a popř. i prezentace analýzy zadaného tématu v rámci semináře (podrobnosti k požadavkům na písemnou práci a možnosti prezentace budou zveřejněny na první přednášce. Obsahem zkoušky, která se koná formou písemného testu, je zodpovězení 3-4 otázek, jejichž znění vychází z výše uvedených tematických okruhů (viz Charakteristiku obsahu předmětu). Ke zkoušce je očekávána kromě písemné práce a zvládnutí obsahu přednášek i samostatná práce s odbornými prameny. Prerekvizita: Prerekvizitou předmětu Transnacionalizace vzdělávací politiky je předmět Politika vzdělávání dospělých.