AAN500070 / GLOBALIZACE A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANDR / Navazující magisterské studium 2019/2020
PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
ZS 2/2; povinně volitelný předmět
Z + Zk / 5 kreditů
Cílem předmětu je představit proměny vzdělávání dospělých jako sociálního fenoménu, který je výrazně ovlivňován globalizačními změnami a sám se na nich do jisté míry podílí. Problematika je tematizována jak s ohledem na západní kontext, tak na jiné kulturní kontexty. Zvláštní pozornost je věnována otázkám globálního rozvoje, nerovností, vědění a aktivního občanství ve vztahu ke globalizaci.
Charakteristika obsahu předmětu 1. Vývoj sociologické reflexe procesu globalizace od sedmdesátých let 20. století 2. Základní rozměry globalizace – sociální, ekonomický, politický a kulturní 3. Globalizace a modernizace, globalizace a moderní rizika, téma reflexivity a učení 4. Projevy globalizace v oblasti vzdělávání 5. Globální nerovnosti a vzdělávání; globalizace trhu práce; migrace a vzdělávání 6. Globalizace a proměna demokracie (transformace veřejného prostoru a veřejnosti; nové příležitosti a odpovědnosti učících se občanů) 7. Proměna komunitního vzdělávání v kontextu globalizace, proměna měst a koncept učících se měst 8. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých v globalizaci 9. Sociální exkluze a vzdělávání dospělých 10. Média, informační technologie a učení se dospělých v současném světě 11. Proměny vědění v globalizaci, role expertního vědění 12. Vzdělávací potřeby v podmínkách globalizace, globální trh se vzděláváním 13. Proměny chápání rozvoje, koncept udržitelného rozvoje, specifika vzdělávání dospělých v makroregionálních kontextech
Povinná literatura
APPLE, Michael W., Stephen J. BALL a Luis Armando GANDIN (eds.). The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London, New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-61996-7.
HARRINGTON, Austin a kol. Moderní sociální teorie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
KOPECKÝ, Martin a kol. Vědění a učení v globalizovaném světě: aktéři a změny. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-474-5.
LAUDER, Hugh et al. (ed.). Education, Globalization and Social Change. Oxford, New York: Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-927253-2.
MILANA, Marcella et al. (eds.). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-1-137-55872-7.
UNESCO. Global Report on Adult Learning and Education. Hamburg: UNESCO, 2009. ISBN 978-92-820-1169-0.
UNESCO. Third Global Report on Adult Learning and Education. Hamburg: UNESCO, 2016. ISBN 978-92-820-1213-0.
Doporučená literatura
BRON, Michał Jr, Paula GUIMARÃES a Rui Vieira de CASTRO (eds.). The State, Civil Society and the Citizen. Exploring Relationships in the Field of Adult Education in Europe. Frankfurt am Main. Peter Lang, 2009. ISBN 978-3-631-58593.
FIELD, John. Lifelong Learning and the New Educational Order. Stoke on Trent: Trentham Book, 2006. ISBN 978-1-85856-346-6.
HAKE, Barry, Bastiaan VAN GENT a József KATUS (eds.). Adult Education and Globalisation: Past and Present. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2004. ISBN 3-631-52817-5.
HRUBEC, Marek a kol. Sociální kritika v éře globalizace. Odstraňování sociálně-ekonomických nerovností a konfliktů. Praha: Filosofia, 2008. ISBN 978-80-7007-286-8.
JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-58165-3.
Kniha sociologie. Praha: Knižní klub, 2016. ISBN 978-80-242-5395-4.
KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.
KOPECKÝ, Martin a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky. Lidský rozvoj v (post)krizové konfliktní éře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018. ISBN 978-80-7308-875-0.
STEHR, Nico a Marian Adolf. Je vědění moc? Poznatky o vědění. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2018. ISBN 978-80-7419-264-7.
SUŠA, Oleg. Globalizace v sociálních souvislostech současnosti. Diagnóza a analýza. Praha: Filosofia, 2010. ISBN 978-80-7007-320-9.
SUŠA, Oleg, Marek HRUBEC a kol. Riziková společnost a globální ohrožení. Ke kritické teorii Ulricha Becka. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2017. ISBN 978-80-7419-251-7.
Zápočet a zkouška
Podmínkou ke zkoušce je prezentace zápočtové práce v seminární části předmětu. Zkouška probíhá písemnou formou. Zkušební otázky vycházejí z tematických okruhů předmětu.