Charles Explorer logo
🇬🇧

Adult Education and Social Change

Class at Faculty of Arts |
AAN500072

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN500072 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A SOCIÁLNÍ ZMĚNA ANDR / Navazující magisterské studium 2018/2019 PhDr. Martin Sycha, Ph.D. LS; 1/1, povinně volitelný předmět Z / 3 kredity Cílem předmětu je objasnit, jak sociální změny souvisejí s procesy vzdělávání a učení, nakolik jsou tyto procesy závislé na sociálních změnách a do jaké míry mohou být nástrojem, který se podílí na změnách společností. Předmět se zaměřuje na základní koncepty sociální změny a vývoj vztahů mezi vzděláváním dospělých a sociálními transformacemi. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Společnost a změna I (definice, charakteristiky a dělení sociálních změn)

2. Společnost a změna II (teorie sociální změny, zlomové změny ve vývoji lidské civilizace a změny v chápání a pojímání sociální reality)

3. Teoretické aspekty vztahu vzdělávání dospělých a společenských změn (vzdělávání, společnost a adaptace na změny; společnost jako struktura nebo jednání)

4. Různá pojetí vzdělávání dospělých (přístupy ke vzdělávání dospělých z pohledu změn společnosti a sociálních struktur)

5. Vzdělávání jako faktor kontinuity společnosti a jako prostředek udržení pozic elity, dominantní kultury a reprodukce sociálních nerovností

6. Vzdělání jako faktor ovlivňující společenské změny; liberální vzdělávací koncepce

7. Změny ve společnosti a ve vzdělávání v souvislosti s přechodem od tradičních společností k moderním I – vznik a vývoj industriální společnosti

8. Změny ve společnosti a ve vzdělávání v souvislosti s přechodem od tradičních společností k moderním II – vliv vzdělávání na vznik a vývoj moderních společností

9. Rozbor transformací a charakteristik současné společnosti – hlavní teorie soudobé sociální změny

10. Vztahy a souvislosti mezi vzděláváním dospělých a aktuálními sociálními transformacemi

11. Vztah mezi rozvojem technologií a vzděláváním

12. Znalostní ekonomika a ekonomizace znalostí (ekonomika jako ideologie, ekonomika založená na znalostech, komercionalizace a komodifikace vzdělávání)

13. Vzdělání dospělých jako příspěvek k sociální kohezi a sociálním nerovnostem (nová podoba sociální stratifikace a nové konflikty ve společnosti ve vztahu ke vzdělávání) Povinná literatura: JARVIS, Peter. Globalisation, Lifelong Learning and the Learning Society. Sociological Perspectives. London, New York: Routledge,

2007. ISBN 415-35543-5. KELLER, Jan a Lubor TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON,

2008. ISBN 978-80-86429-78-6. LIESSMANN, Konrad, P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia,

2009. ISBN 978-80- 200-1677-5. MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT,

2007. ISBN 978-80-254-2218-2. ŠUBRT, Jiří a kol. Soudobá sociologie V. Teorie sociální změny. Praha: Karolinum,

2013. ISBN 978-80-246-2219 -4. Doporučená literatura: BAUMAN, Zygmunt. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta,

2002. ISBN 80-204-0966-1. BECK, Ulrich. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství SLON,

2004. ISBN 80-86429-32-6. BĚLOHRADSKÝ, Václav. Antinomie globalizace. Vzdělanostní společnost

2000. In: Václav BĚLOHRADSKÝa kol. Eseje o nedávné minulosti a blízké budoucnosti. Praha: G plus G,

1999. ISBN 80-86103-28-5. BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada,

2008. ISBN 978-80-247-2580-2. BENEŠ, Milan. Andragogika–filozofie–věda. Praha: Eurolex Bohemia,

2001. ISBN 80-86432-03-3. DOPITA, Miroslav. Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti. Reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého,

2007. ISBN 978-80-244-1650-2. GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Praha: Sociologické nakladatelství SLON,

1998. ISBN 80-85850-62-1. ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti (Polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství SLON,

2001. ISBN 80- 85850-96-6. JARVIS, Peter. The Sociology of Adult and Continuing Education. Beckenham, Kent: Croom Helm Ltd.,

1985. ISBN 0-7099-1438-5. KELLER, Jan. Politika s ručením omezeným. Proměny moci na prahu

21. století. Praha: Evropský literární klub,

2001. ISBN 80-86316-27-0. LAUDER, Hugh et al. (eds.). Education, Globalization and Social Change. New York: Oxford University Press,

2006. ISBN 978-0-19-927253-2. MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ et al. (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia,

2006. ISBN 80-200-1400-4. PETRUSEK, Miroslav. Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství SLON,

2006. ISBN 80-86429- 63-6. PONGS, Armin. V jaké společnosti vlastně žijeme? Společenské koncepce - srovnání. Svazek

1. Praha: ISV nakladatelství,

2000. ISBN 80-85866-59-5. PROKOP, Jiří. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny

20. století. Praha: Karolinum,

2005. ISBN 80 -246-1008-6. ŠUBRT, Jiří a Jan BALON. Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada,

2010. ISBN 978-80-247-2457-7. Zápočet: Předpokládána je nejméně dvoutřetinová účast na semináři. Podmínkou k zápočtu je vypracování písemné práce zaměřené na vybraný aspekt vztahu vzdělávání dospělých a sociálních změn konzultovaný s vyučujícím. Podrobné požadavky na písemnou práci budou sděleny na první přednášce.