Charles Explorer logo
🇨🇿

Zájmové vzdělávání dospělých

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN500076

Anotace

​AAN500076 / ZÁJMOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH ANDR / Navazující magisterské studium 2023/2024 PhDr. Michal Šerák, Ph.D. ZS 1/1; povinně volitelný předmět Zk / 4 kredity Cílem předmětu je podrobné seznámení s oblastí zájmového vzdělávání dospělých, její historií, vývojem, strukturou a jednotlivými sférami působení. Zvláštní pozornost je věnována problematice volného času a jeho prožívání. Absolvování tohoto předmětu by mělo přispět ke komplexnímu pochopení všech relevantních aspektů konceptu celoživotního učení a jeho aplikace do sféry volnočasových edukačních aktivit. Charakteristika obsahu předmětu:

1) Zájmové vzdělávání (pojem, funkce, obsah)

2) Vymezení základní terminologie (zájmové vzdělávání, mimoškolské vzdělávání, další vzdělávání, neformální vzdělávání, osvěta, lidovýchova, popularizace)

3) Volný čas, jeho klasifikace a funkce (vztah volného času a práce, základní teoretické koncepty)

4) Prožívání volného času (volný čas a životní styl, vzdělávání ve volném čase, vzdělávání pro volný čas)

5) Postavení zájmového vzdělávání ve struktuře vzdělávání dospělých a v konceptu celoživotního učení

6) Historický vývoj zájmového vzdělávání v českých zemích

7) Aktuální situace zájmového vzdělávání v ČR (přístup státu, legislativní zakotvení, významné dokumenty a strategie)

8) Institucionalizace zájmového vzdělávání dospělých

9) Kulturní a estetická edukace (muzea, galerie)

10) Knihovny a jejich role v nabídce zájmově edukačních aktivit

11) Sportovní a pohybová výchova (turistika, cestování); zdravotní výchova

12) Environmentální výchova; vědeckotechnické vzdělávání; chovatelství a hobby

13) Náboženská a duchovní výchova Povinná literatura: ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál,

2009. ISBN 978-80-7367-551-6. Zájmové vzdělávání dospělých. MotivP Talks, Praha,

2017. Dostupné na: http://www.motivp.com/event/Zajmove-vzdelavani-dospelych. Doporučená literatura: ČORNANIČOVÁ, Rozália, Svetlana CHOMOVÁ, Jarmila STRELKOVÁ a Ján TAZBERÍK. Revitalizácia kultúrneho života v miestnych a regionálnych podmienkach. Bratislava: Národné osvetove centrum,

2005. ISBN 978-80-7121-255-3. DUFFKOVÁ, Jana, Lukáš URBAN a Josef DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Aleš Čeněk,

2008. ISBN 978-80-7380-123-6 EU. Non-Vocational Adult Education in Europe. [online] EU: Eurydice,

2007. Dostupné z www: http://www.indire.it/lucabas/lkmw_file/eurydice/Non_vocational_adult_education_EN.pdf. CHOMOVÁ, Svetlana a Miroslav KRYSTOŇ (eds.). Záujmové vzdelávanie. Teória, metodika, prax. Bratislava: Národné osvetové centrum,

2011. ISBN 978-80-7121-336-9. KNOTOVÁ, Dana. Zájmové vzdělávání dospělých. In: RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita,

2008. s. 169–188 ISBN 978-80-210-4779-2. KRYSTOŇ, Miroslav a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici,

2011. ISBN 978-80-557-0211-7. KRYSTOŇ, Miroslav. Andragogické aspekty využívania voľného času. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici,

2011. ISBN 978-80-557-0240-7. KUPCOVÁ, Veronika. Záujmové vzdelávanie dospelých z aspektu kvality. Banská Bystrica: Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta,

2014. ISBN 978-80-557-0744-0. NOC. Voľný čas – príležitosť na rozvoj kreativity, inovácií a vzdelávania. Bratislava: Národné osvetové centrum,

2009. ISBN 978-80-7121-313-0. VYMAZAL, Jiří. Mimoškolská výchova a vzdělávání dospělých a její institucionální systém v ČSR. Praha: SPN,

1992. Zkouška Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Součástí požadavků ke zkoušce je ústní prezentace zvoleného tématu v rámci přednášky. Zaměření a termín prezentace je třeba domluvit s vyučujícím nejpozději do konce října. Jako alternativu lze zvolit vypracování písemné práce pojaté jako odbornou reflexi vybrané edukační aktivity, případně jako analýzu zvoleného segmentu zájmového vzdělávání dospělých.