Charles Explorer logo
🇬🇧

Methods of Experiential Adult Education

Class at Faculty of Arts |
AAN500077

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

AAN500077 / Methods of Experiential Adult Education ANPR / Masters programme 2016/2017 Mgr. Jan Froněk, Ph.D. LS (Spring semester), 1/1; povinně volitelný předmět / compulsory elective course open to all Erasmus+ students Z / 4 credits The subject is held in English Předmět se zaměřuje na získání přehledu o zdrojových disciplínách, které jsou základem pro kvalifikované využití zážitkových metod v dalším vzdělávání dospělých, na klasifikaci her ve vzdělávání dospělých, různé typy zážitkových her, hraní rolí a na facilitaci hry. Předmět je koncipován interaktivně, s důrazem na zapojení studentů a jejich účast při realizaci herních metod různých typů. Course Contents

1. Vymezení hry (J. A. Komenský, J. Huizinga, R. Caillois)

2. Hra z pohledu různých disciplín; kategorizace her (R. Caillois)

3. Typologie her ve vzdělávání (D. Schaller)

4. Metody k opakování látky

5. Komunikační hry

6. Týmové hry

7. Hraní rolí a jeho základní typy ve vzdělávání dospělých (R. Schaller, M. van Ments, J. Valenta)

8. Simulační hry a jejich typy (U. Blötz, K. Jones)

9. Image theatre (A. Boal)

10. Otevřené jeviště I

11. Otevřené jeviště II

12. Další zážitkové metody (jiné než herní)

13. Metody k reflexi Required reading BOAL, Augusto. Games for Actors and Non-Actors. New York: Routledge,

2004. ISBN 13 9780203994818, ISBN 10

0203994817. HAYS, Robert T. The Effectiveness of Instructional Games: A Literature Review and Discussion. [online] Orlando: Naval Air Warfare Centre Training Systems Division. Technical Report,

2005. Dostupné z http://adlcommunity.net/file.php/36/GrooveFiles/Instr_Game_Review_Tr_2005.pdf, staženo

18.

5.

09). CHERRINGTON, Ruth a Moory VAN MENTS. Pinning Down Experiential Learning. Studies in the Education of Adults, Apr 1994, 26 (1), s. 15–30. ISSN 0266-0830. VAN MENTS, Morry. The Effective Use of Role-Play. Practical Techniques for Improving Learning. London: Kogan Page,

1999. ISBN 10 074942799X, ISBN 13

9780749427993. Recommended reading BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál,

2001. ISBN 978-80-7367- 930-9. BLÖTZ, Ulrich. Planspiele in der beruflichen Bildung. Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung,

2003. ISBN 978-3- 7639-1114-1. CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon,

1998. ISBN 80-902482-2-5. ČINČERA, Jan. Práce s hrou pro profesionály. Praha: Grada Publishing,

2007. ISBN 978-80-247-1974-0. FRANC, Daniel, Daniela ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press,

2007. ISBN 978-80-251-1701-9. HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro dospělé. Praha: Grada Publishing,

2004. ISBN 80-247-0817-5. JONES, Ken. Simulations: A Handbook for Teachers and Trainers. London: Kogan Page,

1995. ISBN 10 0749416661, ISBN 13

9780749416669. NEWSTROM, John W. a Edward E. SCANNELL. The Big Book of Business Games. Icebreakers, creativity exercises and meeting energizers. Maidenhead: McGraw-Hill Publishing Company,

2007. ISBN 10 0070464766, ISBN 13 978-0070464766. REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál,

2007. ISBN 978-80-2620-222-6. SCHALLER, Roger. Das große Rollenspiel-Buch. Grundtechniken, Anwendungsformen, Praxisbeispiele. Weinheim und Basel: Beltz Verlag,

2006. ISBN 978-3-407-36434-0. SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní trénink a vyučování. Praha: Portál,

1997. ISBN 978-80-247-2914-5. SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada Publishing,

2005. ISBN 80-247-0318-1. VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: hraní rolí ve výchově a vyučování. Praha: ISV nakladatelství,

1995. ISBN 978-80-7308-301-4. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing,

2008. ISBN 978-80-247-1865 -1. WEIDENMANN, Bernd. Handbuch Active Training. Die besten Methoden für lebendige Seminare. Weinheim und Basel: Beltz Verlag,

2008. ISBN 978-3-407-36460-9. Zápočet Podmínkou zápočtu je zapojení v účastnické i lektorské roli a zpracování písemné práce s využitím cizojazyčných zdrojů. Korekvizitou předmětu Methods of Experiential Adult Education je předmět Formy a metody vzdělávání dospělých.