Charles Explorer logo
🇨🇿

Metody aktivizace seniorů

Předmět na Filozofická fakulta |
AAN500078

Anotace

AAN500078 / METODY AKTIVIZACE SENIORŮ ANDR / Navazující magisterské studium 2017/2018 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. 1/1 ZS; povinně volitelný předmět Z / 3 kredity Předmět Aktivizace seniorů studenty uvádí do problematiky involučních změn v období senia ve vztahu k edukačním možnostem tento proces ovlivňovat. Zvláštní důraz je kladen na specifika seniorů se zdravotním postižením a možnosti jejich aktivizace. Charakteristika obsahu předmětu:

1. Definiční výměr speciální pedagogiky dospělých a osob v období sénia

2. Domácí tradice edukace dospělých, terminologie

3. „Bližnost“, tradice křesťanské morálky a etiky v západní kultuře

4. Senium a jeho variabilita

5. Tělesné aspekty stáří. Když tělo nefunguje jako nástroj a jeho nemohoucnost překáží

6. Psychické aspekty stáří

7. Sociální aspekty stáří

8. Kognitivní aspekty stáří

9. Nemocní a tělesně postižení jako edukační problém

10. Dementní – Alzheimer jako edukační problém

11. Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – arteterapie, canisterapie

12. Terapeuticko-formativní přístupy v aktivizaci seniorů s postižením – muzikoterapie, ruční práce a ergoterapie

13. Smrtelnost a existenciální aspekty senia Povinná literatura: JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum,

2000. ISBN 80-7184-823-9 MÜHLPACHR, Pavel. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU,

2001. ISBN 80-210-2510-7. MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická gerontagogika. Olomouc: UP,

2013. ISBN 978-80-244-3689-0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum,

2007. ISBN 978-80-246-1318-5. TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: PdF UK,

2000. ISBN 80-86039-90-0. Doporučená literatura: PETŘKOVÁ, Anna. Gerontagogika. Olomouc: UP. ISBN 80-244-0879-1. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: MU,

2004. ISBN 80-210-3345-2. Zápočet: Požadavky k zápočtu z předmětu Aktivizace seniorů jsou stručně charakterizovány obsahem předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Student prezentuje a následně předkládá seminární práci na vybrané téma předmětu.