AAN500092 / KOUČINK A MENTORINK K ROZVOJI ORGANIZACE ANDR / Navazující magisterské studium 2019/2020 Garant předmětu: PhDr. Renata Kocianová, Ph.D. Vyučující: Ing. Roman Chudoba, MSc., Mgr. Ondřej Krása, PhDr. Norbert Riethof ZS 1/1; povinně volitelný předmět Zk / 4 kredity Předmět se zaměří na současné pojetí koučovacího a mentorovacího přístupu v rozvoji dospělého člověka, a to především v organizačním kontextu. Pozornost bude věnována přehledu teoretických východisek, současných hlavních směrů koučování a mentorování na úrovni metody, procesu, filozofie a řízeného eklekticismu, rovněž jejich kritickému zhodnocení. Předmět umožní si vybrané přístupy vyzkoušet. Obsah předmětu zahrnuje i představení širšího kontextu a aspektů využití koučování a mentorování v organizacích pro zajištění dlouhodobě udržitelného výkonu a adaptace na měnící se prostředí. Kriticky budou nahlédnuty otázky zajišťování kvality a skutečného přínosu či úskalí při využívání koučování a mentorinku – akreditace koučů a mentorů, supervize, návrh a řízení koučovacích a mentorovacích schémat, otázky moci a etiky. Charakteristika obsahu předmětu:
1. Současné potřeby a výzvy organizačního rozvoje, dialogické formy organizačního rozvoje – rozhovor a reflektivní praxe (úloha dialogu a výchozí postoje; úloha vztahu a očekávání při rozvoji lidí – tzv. pygmalion efekt; odraz principů sociálních forem rozvoje v koučinku a mentorinku)
2. Základní modely používané pro efektivní koučování a mentorování
3. Kompetence a kapacity kouče a mentora Současné užívané kompetenční modely a jejich využití při hodnocení schopností koučů a mentorů
4. Psychologie organizačního rozvoje I. (východiska: psychodynamická, transakční analýza, systemika, existenciální)
5. Psychologie organizačního rozvoje II. (gestalt a celostní přístupy v koučování; vlivy z kognitivně behaviorální terapie, neurolingvistického programování a procesově orientovaných přístupů)
6. Koučování v týmu a skupinové koučování (teorie pole; skupinová dynamika a procesy; úskalí kolektivního kontraktu kouče a všech zúčastněných stran)
7. Hranice práce kouče a mentora, téma moci v koučování, konflikty rolí, manipulace a zneužití role kouče nebo mentora pro prosazení partikulárních zájmů v organizaci
8. Význam supervize pro práci kouče a mentora a zajišťování skutečného přínosu jejich práce pro organizace (funkce supervize: normativní, formativní a restorativní; metasupervize)
9. Změnové strategie – základní typologie organizačních kultur a jejich vliv na volbu rozvojové strategie (např. teorie U-Shape)
10. Koučink, mentorink a leadership – rozvoj
11. Návrh, řízení a hodnocení schémat koučování a mentorování pro potřeby rozvoje organizací
12. Prostředí koučování a mentorování v České republice (akreditace, profesní sdružování, vzdělávání)
13. Etické aspekty koučování (etické otázky a dilemata v koučování) Povinná literatura: CRKALOVÁ, Anna a Norbert RIETHOF. Průvodce světem koučování a osobnostní typologie: inspirace pro praxi. Praha: Management Press,
2012. ISBN 978-80-7261-252-9. GALLWEY, Timothy W. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti: metoda Inner Game. Praha: Management Press,
2004. ISBN 80-7261-115-1. STARR, Julie.The Coaching Manual. Harlow: Pearson Education Limited,
2003. ISBN 978-0-273-66193-1. WHITMORE, John. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press,
2004. ISBN 80-7261-101-1. Doporučená literatura: ATKINSON, Marilyn a Rae T. CHOIS. Koučink – věda i umění. Vnitřní dynamika. Praha: Portál,
2009. 978-80-7367 -538-7. BARTONÍČKOVÁ, Monika. Kariérový koučink. Praha: Alfa Publishing,
2007. ISBN 978-80-86851-51-8. BIRCH, Paul. Koučování. Brno: Computer Press,
2005. ISBN 80-251-0581-4. DAŇKOVÁ, Michaela. Koučování: kdy, jak a proč. Praha: Grada,
2008. ISBN 978-80-247-2047-0. DUNNING, Donna. Training, Leading, Coaching. London: Davies-Black Publishing,
2004. ISBN 978-0891061922. FISCHER-EPE, Maren. Koučování: zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál,
2006. ISBN 80-7367 -140-9. FLEMING, Ian a Allan J. D. TAYLOR. Koučování. Praha: Portál,
2005. ISBN 80-7367-009-7. O’NEILL, Mary Beth. Executive Coaching with Backbone and Heart. San Francisco: Jossey-Bass,
2000. ISBN 978 -0-7879-5016-3. STACKE, Edouard. Koučování pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada,
2005. ISBN 80-247-0937-6. SUCHÝ, Jiří a Pavel NÁHLOVSKÝ. Koučování v manažerské praxi: klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha: Grada,
2007. ISBN 978-80-247-1692-3. WHITWORTH Laura a Karen KIMSEY-HOUSE. Co-Active Coaching: New Skills for Coaching People Toward Success in Work and, Life. London: Davies-Black Publishing,
2007. ISBN 978-0891061984. Zkouška: Ke zkoušce z předmětu Koučování a mentorink k rozvoji organizace je požadováno zpracování písemné práce v rozsahu 8 normostran zadané vyučujícími. Písemnou práci je třeba odevzdat vyučujícím v elektronické podobě nejpozději deset dní před termínem zkoušky. Ústní zkouška je rozpravou k písemné práci v kontextech obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Kapacita předmětu je omezena – maximálně 16 studentů. Přednost mají zapsaní studenti KANPR z ročníku studia, pro který je předmět podle doporučeného studijního plánu (viz web katedry) určen.